أنت هنا

أثر تطبيق إلكتروني قائم على نمط التدريب والممارسة في زيادة تحصيل

طالبات الصف الأول المتوسط في مقرر الفقه

منى بنت عيد معيض بن فهيد الشيباني، وعبدالله بن محمد العقاب

وزارة التعليم

(قدم للنشر في 30/09/1439هـ؛ وقبل للنشر في 25/07/1440هـ)

المستخلص: هدفت الدراسة إلى معرفة أثر تطبيق إلكتروني قائم على نمط التدريب والممارسة في زيادة تحصيل طالبات الصف الأول المتوسط في مقرر الفقه. وتحقيقًا لهذا الهدف، استخدم المنهج شبه التجريبي، وأعد معالج الدراسة، وهو تطبيق إلكتروني قائم على نمط التدريب والممارسة، وأعدت أداة الدراسة: اختبار تحصيلي، ومن ثم تُحقق من صدق أدوات البحث وثباتها. وطبقت الدراسة على عينة من طالبات الصف الأول المتوسط، والبالغ عددهن 50 طالبة، حيث بلغ عدد المجموعة التجريبية 26 طالبة، فيما بلغ عدد المجموعة الضابطة 24 طالبة. وقد توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة = α 0.05 بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي استخدمن التطبيق الإلكتروني ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللاتي درسن بالطريقة التقليدية في الاختبار التحصيل القبلي. وأشارت النتائج أيضا إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة = α 0.05 بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي استخدمن التطبيق الإلكتروني ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللاتي درسن بالطريقة التقليدية في اختبار التحصيل البعدي. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحثان بتصميم تطبيق لباقي المنهج، واستخدام التطبيق الإلكتروني على الأجهزة اللوحية في الفصول الدراسية.

الكلمات الرئيسية: التعليم المتنقل، التطبيقات التعليمية الإلكترونية، الأجهزة اللوحية الذكية، الآيباد، التابلت.

_________________________________________________________________________________

The Effect of An Electronic Application Based on Drill and Practice on Enhancing Achievement of Intermediate School First Year's Students in Islamic Jurisprudence Course

Mona Eid Alshaibani, and Abdullah Mohammed Alogab

Ministry of education

(Received 14/06/2018; accepted 01/04/2019)

Abstract: The study aimed to know the effect of electronic application based on drill and practice on enhancing achievement of first year students at intermediate school in Islamic Jurisprudence course. To achieve this objective, the study employed the quasi-experimental approach. The study processor was used, and it was an electronic application based on the drill and practice approach. Also tool of the study was prepared, and this was an achievement test, and then after that authenticity and stability of the research tools were verified. The study was applied on a sample of intermediate school first year students consisting of 50 students. Experimental group members were 26 while control group members were 24 students. The study concluded that there are no statistically significant differences on the level of significance a = 0.50 between average scores of the experimental group students who used the electronic method in the achievement and the average scores of control group students who learned through traditional way at the achievement pre-test. The study also showed that there are significant differences on the level of significance a = 0.50 between average scores of the experimental group students who used the electronic method and the average scores of control group students who learned through traditional way at the achievement post-test. Based on the results, the two researchers recommended to design an application for the rest of the curriculum, and to use the electronic application on tablets in the classrooms.

Keywords: Mobile education, electronic educational applications, smart tablets, IPads, tablets.