معوقات استخدام مصادر التعلم المتعلقة بمعلمي العلوم الشرعية والتلاميذ من وجهة نظر معلمي العلوم الشرعية والمشرفين التربويين / صالح بن سليمان بن عبد العزيز المفدَّى
معوقات استخدام مصادر التعلم المتعلقة بمعلمي العلوم الشرعية والتلاميذ
من وجهة نظر معلمي العلوم الشرعية والمشرفين التربويين
صالح بن سليمان بن عبد العزيز المفدَّى
جامعة الملك سعود
(قدم للنشر في 28/06/1440هـ؛ وقبل للنشر في 19/09/1440هـ)
المستخلص: هدف هذا البحث إلى تعرّف المعوقات التي تواجه معلمي العلوم الشرعية في استخدام مركز مصادر التعلم بالمرحلة الابتدائية، وتعرّف الفروق بين إجابات أفراد العينة. واستخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، وتكونت عينة البحث من (49) مشرفًا و(183) معلمًا للعلوم الشرعية، ولتحقيق أهداف البحث بُنيت استبانة للكشف عن معوقات استخدام مركز مصادر التعلم. وأظهرت النتائج اتفاق المعلمين والمشرفين على أن أهم معوق هو «ارتفاع نصاب معلمي العلوم الشرعية من الحصص الأسبوعية». كما أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين متوسطات استجابات المعلمين والمشرفين التربويين حول (المعوقات المتعلقة بالمعلمين والتلاميذ).
الكلمات المفتاحية: معلم التربية الإسلامية، مصدر التعلم، معلم الابتدائي، معوقات التعليم، المعينات التعليمية.
_________________________________________________________________________________
Obstacles to the use of Islamic education teacher learning resources center in elementary school from the viewpoint of teachers and supervisors
Salih Sulaiman Almufadda
King Saud University
(Received 05/03/2019; accepted 24/05/2019)
Abstract: This research aimed to know the obstacles facing Islamic education teacher in the use of the learning resources Center, elementary school, and know the differences between the answers of the respondents. The researchers used descriptive survey and research sample consisted of (49) supervisor (183) for forensic science, to achieve the objectives of the research were identified to detect obstacles using the learning resources center. The results showed the agreement of teachers and supervisors that the most important obstacle is (The large number of weekly teaching load of Islamic Education teachers). As have shown no significant differences at 0.05 between the average responses of teachers and supervisors about (constraints on teachers, students).
Key words: teacher of Islamic education, the source of learning, primary teacher, obstacles to education, teaching aids.