Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
تجاوز إلى المحتوى الرئيسي

استخدام مؤشر متوسط معلومات المفردة الاختبارية

في الحصول على صورة مختصرة من اختبار المصفوفات المتتابعة (العادي)

محمد منصور محمد الشافعي(1)، ووائل محمد أحمد مبارك(2)

جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية

(قدم للنشر في 16/08/1440هـ؛ وقبل للنشر في 17/03/1441هـ)

المستخلص: استهدفت الدراسة الحصول على صورة مختصرة من اختبار المصفوفات المتتابعة العادي باستخدام مؤشر متوسط معلومات بند الاختبار الناتج عن تحليلات النموذج اللوغاريتمي الثلاثي المعلم، وقد سعت الدراسة إلى تحقيق ذلك الهدف اعتمادًا على عينة مكونة من (662) طالبًا من طلاب التعليم الابتدائي والمتوسط والأول الثانوي، وقد استخدمت الدراسة في المعالجات الإحصائية الخاصة بها الفروق بين تقديرات القدرة المشتقة من الاختبار الكلي (المرجعي) المكون من (60) مفردة والاختبارات الأخرى الفرعية مختلفة الأطوال التي انتقيت بنودها في ضوء مؤشر متوسط معلومات البند، والأخطاء المعيارية المشتقة من تحليل بنود الاختبار الكلي والاختبار الفرعي المختلف من حيث الطول، وقد انتهت نتائج الدراسة إلى اختزال الصورة الأصلية للاختبار إلى (45) مفردة تعطي نفس تقديرات القدرة التي حُصل عليها من الاختبار الأصلي، وأوصت باستخدامها مستقبلا توفيرًا في الجهد والوقت.

الكلمات المفتاحية: دالة معلومات المفردة الاختبارية – النموذج اللوغاريتمي ثلاثي المعلم – اختبار المصفوفات المتتابعة - صورة مختصرة.

_________________________________________________________________________________

Use the test item information function to obtain a brief form Of the regular progressive matrices test

Mohamed M.  alshafei(1), and Wael M. mobark(2)

Naif Arab University for Security Sciences

(Received 21/04/2019; accepted 14/11/2019)

Abstract: The study aimed to obtain a brief form of the normal matrices test by using the average index of the test item information resulting from the analyzes of the three-parameter logarithmic model. The study sought to achieve this objective based on a sample of 662 students in primary, intermediate and secondary education, Differences between power estimates derived from the total test (reference) of 60 items and the other sub-tests of different lengths that were selected in the light of the average index of the item information and the standard errors derived N analysis of the total test items and sub-test is different in terms of length, and the results of the study concluded that the reduction of the original image of the test to (45) item gives the same ability estimates obtained from the original test recommended using a shortcut from the test image in the future savings in time and effort.

Keywords: Information function Test item - Logarithmic model Tri - parameter - Sequential matrices test - Short picture.

_________________________________________________________________________________

(1) أستاذ الإحصاء والقياس بجامعة نايف العربية للعلوم الأمنية.

 (1) Professor of Statistics and Measurement at Naif Arab University for Security Sciences.

البريد الإلكتروني: Alshafey610@yahoo.com  e-mail:

(2) أستاذ القياس والتقويم المساعد بجامعة الملك سعود.

 (2) Assistant Professor of Measurement and Evaluation at King Saud University.

البريد الإلكتروني: wmobark@ksu.edu.sa  e-mail:

 

 

تاريخ آخر تحديث : يناير 12, 2023 3:04ص