أنت هنا

درجة استخدام معلمي التربية الإسلامية بالمرحلة الثانوية لمهارات تدبر النص القرآني

خالد إبراهيم المطرودي(1)

جامعة الملك سعود

(قدم للنشر في 13/04/1441هـ؛ وقبل للنشر في 09/05/1441هـ)

المستخلص: استهدف هذا البحث التعرف على درجة استخدام معلمي التربية الإسلامية بالمرحلة الثانوية لمهارات تدبر النص القرآني، وطبق في مدينة الرياض بالمملكة العربية السعودية، واستخدم المنهج الوصفي التحليلي، والاستبانة أداةً للبحث، وتكونت العينة من (145) معلمًا. ومن أبرز نتائجها: جاءت درجة الاستخدام لجميع المحاور بدرجة (غالبًا)، كما دلت النتائج على أنه ليس هناك فـروق دالة إحصـائيًا تعود لاختلاف نوع التعليم، وأن هناك فـروقًا دالة إحصـائيًا عند مستوى (0.01) بين متوسطات استجابات المعلمين على المجموع الكلي للمحاور باختلاف حصولهم على دورات تدريبية لصالح من لديهم دورات تدريبية، وأنه ليس هناك فـروق دالة إحصـائية على المجموع الكلي للمحاور باختلاف (الصف الدراسي، المؤهل العلمي، الخبرة التدريسية). وأوصى الباحث بعدة توصيات منها: تحديث المناهج الدراسية في برنامج الإعداد بمؤسسات إعداد معلم التربية الإسلامية، وتطوير مكوناتها، واشتمالها على محتويات علمية وتطبيقية ترتبط بمهارات تدبر النص القرآني، وتنظيم وزارة التعليم لدورات تدريبية نظرية وعملية لمعلمي التربية الإسلامية.

الكلمات المفتاحية: تحليل النص القرآني، مهارات التهيئة، مهارات التنفيذ، مهارات التقويم.

_________________________________________________________________________________

The degree of the use of Islamic education teachers in the secondary stage skills of reflection on the Qur’anic text

Khalid Ibrahim Al-Matroudi(1)

King Saud University

(Received 10/12/2019; accepted 03/02/2020)

Abstract: This research aimed to identify the degree of the use of Islamic education teachers at the secondary stage skills of reflection on the Qur’anic text. and was applied in the city of Riyadh in the Kingdom of Saudi Arabia, An analytical descriptive approach was used, and the questionnaire as a research tool, the sample consisted of (145) teachers the most prominent results: The degree of use of all axes was a degree (often). The results also showed that there are no statistical differences due to the different type of education, and that there are statistical differences at the level of (0.01) between the average of teachers' responses to the total number of axes according to their access to training courses for those who have training courses, and that there is no statistical function differences on the total number of axes according to different (grade - educational qualification - teaching experience). The researcher recommended updating the curriculum in the preparation program of Islamic education teacher preparation institutions, developing their components, and incorporating scientific and applied contents related to the skills of managing the Qur’anic text, and to organise the Ministry of Education theoretical and practical training courses for Islamic education teachers.

Keywords: Qur'anic text analysis, initialization skills, implementation skills, evaluation skills.

_________________________________________________________________________________

(1) الأستاذ بقسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة الملك سعود.

 (1) Professor, Department of Curriculum and Instruction, College of Education, King Saud University.

البريد الإلكتروني:  Khalidk727@hotmail.com e-mail:

 

 

اسم الباحث: 
خالد إبراهيم المطرودي
ملف البحث: 
PDF icon bhth_khld_lmtrwdy.pdf