مناخ الصمت التنظيمي في المدارس الثانوية بمحافظة جدة وعلاقته بسلوك المواطنة التنظيمية لدى المعلمين والمعلمات
فهد بن عبد الرحمن السيد الحربي(1)
وزارة التعليم بالمملكة العربية السعودية
(قدم للنشر في 20/01/1441هـ؛ وقبل للنشر في 13/07/1441هـ)
المستخلص: تتناول هذه الدراسة مناخ الصمت التنظيمي في المدارس الثانوية بمحافظة جدة وعلاقته بسلوك المواطنة التنظيمية لدى المعلمين والمعلمات. وهدفت إلى التعرّف إلى مستوى مناخ الصمت التنظيمي في المدارس الثانوية الحكومية بجدة من وجهة نظر المعلمين والمعلمات، وكذلك سلوك المواطنة التنظيمية لديهم، والكشف عن طبيعة العلاقة بين مستوى مناخ الصمت التنظيمي وسلوك المواطنة التنظيمية للمعلمين والمعلمات، وكذلك الكشف عن الفروق ذوات الدلالة الإحصائية بين متوسطات استجابات أفراد العينة حول تقديرهم لمستوى مناخ الصمت التنظيمي وسلوك المواطنة تبعًا لاختلاف (العمر– الجنس- المؤهل العلمي)، وأجريت الدراسة على عينة اشتملت (406) وفق مقياس معين باستخدام المنهج الوصفي بأسلوبيه (المسحي، والارتباطي)، وختامًا قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات والنتائج ترتبط بمناخ الصمت التنظيمي وسلوك المواطنة التنظيمية، وكان من أهمها: تعزيز سياسة الباب المفتوح للتواصل بين القادة والمرؤوسين، والاهتمام في ترسيخ مفهوم سلوك المواطنة عبر الدورات والندوات لإبراز مفهومه، وأهميته، وآثاره الإيجابية على مستوى الفرد، والمدرسة، والجماعة.
الكلمات المفتاحية: أهمية الصمت التنظيمي.
_________________________________________________________________________________
The Climate of Organizational Silence in Secondary schools in Jeddah and its Relationship to Organizational Citizenship Behavior among Teachers
Fahad Abdulrahman Alsayd Al - Harbi(1)
Ministry of Education Kingdom of Saudi Arabia
(Received 19/09/2019; accepted 08/03/2020)
Abstract: This study examines the climate of organizational silence in secondary schools in Jeddah and its relationship to the behavior of organizational citizenship among male and female teachers. The study aimed to identify the level of organizational silence in government secondary schools in Jeddah from the point of view of male and female teachers, the organizational citizenship behavior, and to reveal the nature of the relationship between the level of organizational silence and organizational citizenship behavior for male and female teachers, as well as the detection of statistically significant differences between the averages of the responses of the sample members about their assessment of the level of the climate of organizational silence and citizenship behavior according to the difference (age - gender - educational qualification). The study was conducted on a sample of (406) teachers according to a specific scale using the descriptive methodology both (surveying and Correlation). Finally, the study presented a set of recommendations and results related to the climate of organizational silence and organizational citizenship behavior, the most important of which were: to promote an open door policy for communication between leaders and subordinates, and to concern about consolidating the concept of citizenship behavior through courses and seminars to highlight its concept, importance, and positive effects at the individual, school, and group level.
Key words: The importance of organizational silence
_________________________________________________________________________________
(1) وزارة التعليم بالمملكة العربية السعودية.
(1) Ministry of Education Kingdom of Saudi Arabia.
البريد الإلكتروني: f.f--@hotmail.com e-mail: