تحليل استراتيجيات القيادة الذاتية وعلاقتها بالتمكين النفسي لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة نجران
وفاء محمد الدغرير(1)
جامعة نجران
(قدم للنشر في 11/11/1440هـ؛ وقبل للنشر في 22/05/1441هـ)
المستخلص: هدفت الدراسة إلى فهم العلاقة بين استراتيجيات القيادة الذاتية والتمكين النفسي بين أعضاء هيئة التدريس في الجامعة السعودية الناشئة. تكونت عينة الدراسة من (340) عضو هيئة تدريس تم اختيارهم عشوائيًا للعام الدراسي 2017/2018. تم إنشاء استبيان يتكون من استراتيجيات القيادة الذاتية والتمكين النفسي لغرض الدراسة، واستخدم الارتباط الكمي وطرق الانحدار التدريجي لتحليل البيانات التي تم جمعها. أظهرت النتائج أن استراتيجيات المكافآت الطبيعية وأنماط التفكير البنّاء وجود علاقة واضحة مع التمكين النفسي لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة نجران. في المقابل ، لم تظهر الاستراتيجيات التي تركز على السلوك أي ارتباط بالتمكين النفسي بين أعضاء هيئة التدريس بالجامعة. تنصح هذه الدراسة بتعزيز القيادة الذاتية والتمكين النفسي لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية، ومزيد من مساعدتهم على زيادة كفائتهم خلال حياتهم المهنية اللاحقة.
الكلمات المفتاحية: القيادة الذاتية ؛ الاستراتيجيات؛ التمكين النفسي؛ أعضاء هيئة التدريس.
_________________________________________________________________________________
_____
An Analysis of the Relationship Between Self Leadership Strategies and Psychological Empowerment among Faculty Members at Najran University
Wafa Mohammed Aldighrir(1)
Najran University
(Received 14/07/2019; accepted 16/02/2020)
The research is funded by the Deanship of Scientific Research, Najran University - (NU/ SHED/15/238)
Abstract: The study aimed to understand the relationship between self-leadership strategies and psychological empowerment among faculty members at Najran University. The sample of the study consists of (340) faculty members who were randomly selected for the academic year 2017/2018. A questionnaire has been created with the question about self-leadership strategies and psychological empowerment for the survey. Quantitative correlation and stepwise regression methods were used to analyze the collected data. The results revealed that natural reward strategies and constructive thought patterns strategies showed a clear correlation with psychological empowerment among faculty members at Najran university. In contrast, behavior-focused strategies have shown that there is no correlation with psychological empowerment among faculty members at Najran university. This study advises to enhance self-leadership and psychological empowerment among faculty members through training in leadership strategies in order to set their own goals and focus on improving self-leadership strategies that enhance the psychological empowerment of faculty members, further aiding them to increase their effectiveness and productivity through their subsequent careers.
Keywords: self-Leadership; strategies; psychological empowerment; faculty members.
____________________________________________________________________________
(1) أستاذ مساعد للقيادة التربوية بكلية التربية جامعة نجران.
(1) Assistant professor of Educational Leadership, College of Education, Najran University.
البريد الإلكتروني: waldigri@yahoo.com e-mail: