فعالية برنامج إرشادي لتحسين المرونة النفسية لدى معلمي التربية الخاصة
نور محمد أحمد عبدالحافظ(1)
جامعة المجمعة
(قدم للنشر في 16/01/1441هـ؛ وقبل للنشر في 09/08/1441هـ)
المستخلص: هدفت الدراسة الحالية إلى إعداد برنامج إرشادي، وبيان فعاليته في تحسين المرونة النفسية لدى معلمي التربية الخاصة. وتكونت عينة الدراسة من 16 معلمة ممن تتراوح أعمارهن بين (25-35) عامًا، وتم تقسيمهن إلى مجموعتين متجانستين إحداهما تجريبية، والأخرى ضابطة تضم كل منهما 8 معلمات. واعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي، واستخدمت الباحثة مقياس المرونة النفسية لمعلمي التربية الخاصة، وبرنامجًا إرشاديًا لتحسين المرونة النفسية، واستمر البرنامج لمدة شهرين وأسبوع، وبلغ عدد الجلسات (30) جلسة وتمثلت الأساليب الإحصائية لاستخلاص نتائج هذه الدراسة في اختبار"مان– ويتني" (U)، "وويلكوكسون" (w)، وقيمة Z))، وقد أسفرت نتائج الدراسة الحالية عن فعالية البرنامج الإرشادي في تحسين المرونة النفسية لدى معلمات التربية الخاصة حيث وجدت فروقًا دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي في المرونة النفسية لصالح القياس البعدي، ووجدت فروقًا دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية والضابطة في المرونة النفسية لصالح المجموعة التجريبية، ولم تجد فروقًا دالة إحصائيًا بين المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي.
الكلمات المفتاحية: التوافق النفسي، الضغوط النفسية، معلمي التربية الخاصة، برنامج إرشادي.
_________________________________________________________________________________
The Effectivenes 0f A counseling program to improve the Psychological Resilience Among Special Education Teachers
Nour Mohammed Ahmad Abd El-Hafiz(1)
Majmaah University
(Received 15/09/2019; accepted 02/04/2020)
Abstract: The current study aimed to prepare a counseling program and to investigate its effectiveness in improving the Psychological Resilience for Special Education Teachers. Participants of this study were (16) Special Education Teachers, aged 25-35 years and were divided into two homogeneous groups; one experimental (8 teachers) and a control group (8 teachers). The study was based on the quasi-experimental design. The researcher used the Psychological Resilience scale for Special Education Teachers, beside the counseling program for improving the Psychological Resilience, continued for nine weeks, in 30 sessions. The statistical methods were Man-Whitney (U) test, Wilcoxon (w) test and (Z) values, used to verify the results. Findings of the study revealed the effectiveness of the counseling program in improving the Psychological Resilience for the Special Education Teachers. There were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and the post measurements of the Psychological Resilience in favor of the post measurement. There were statistically significant differences between the mean scores of the experimental and the control groups in the Psychological Resilience in favor of the experimental group. Besides, there were no statistically significant differences between the experimental group in the post measurement and the follow-up measurement.
Keywords: Psychological compatibility, Psychological Stresses, Special Education Teachers, counseling program.
_________________________________________________________________________________
(1) أستاذ التربية الخاصة المساعد، بكلية التربية، جامعة المجمعة.
(1) Assistant Professor of Special Education, College of Education, Majmaah University.
البريد الإلكتروني: n.ahmed@mu,edu.sa e-mail: