منظومة القيم العلمية المتضمنة في كتب التربية الإسلامية
في المرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية وأساليب عرضها
بندر بن محمد المطري(1)
جامعة طيبة
(قدم للنشر في 20/03/1441هـ؛ وقبل للنشر في 20/09/1441هـ)
المستخلص: استهدفت الدراسة الحالية الكشف عن مستوى توافر المظاهر السلوكية للقيم العلمية، في محتوى كتب الطالب لمناهج التربية الإسلامية المطبقة في المملكة العربية السعودية عام 1439/1440هـ في المرحلة المتوسطة، في الفروع: التفسير، والحديث، والفقه، والتوحيد، إضافة إلى تحديد أساليب العرض: التناول والمعالجة لكل مظهر سلوكي. وقد تم استخدام المنهج الوصفي المعتمد على أسلوب تحليل المحتوى، إذ أُعِدّت (24) بطاقة تحليل؛ تم استخدامها لتحليل الكتب المستهدفة. وأظهرت نتائج الدراسة توافر المظاهر السلوكية للقيم العلمية، بمجموع تكرارات (618) مظهرًا، تباينت في مستويات توافرها بين صفوف المرحلة المتوسطة، وبين فروع مجال تعلم التربية الإسلامية. كما أظهرت نتائج الدراسة تباينًا في أساليب التناول والمعالجة للقيم العلمية. إذ جاءت صدارة أسلوب التناول الصريح للمظهر السلوكي للقيمة العلمية بنسبة (%81)، في حين جاءت صدارة المعالجة بأسلوب الفقرة الشارحة بنسبة (%55.5). وختمت الدراسة بمقترحات التطوير في ضوء نتائجها.
الكلمات المفتاحية: تصميم المنهج، التحليل، التناول، المعالجة.
_________________________________________________________________________________
The Scientific Values Included in the Books of Islamic Education in the middle school in the KSA and its Methods of Presentation
Bander M. Almatari(1)
Taibah University
(Received 17/11/2019; accepted 13/05/2020)
Abstract: This study aimed to reveal the level of presence of the scientific values in the books of Islamic education, applied in the KSA, in middle school, published in 1439/1440 AH, for the branches of: Tafseer (interpretation of the Holy Quran), Hadith (Prophet Muhammad - Peace be upon him - sayings and traditions), Fiqah (Jurisprudence), and Tawheed (Monotheism). The descriptive method (content analysis) was used. 24 cards for analyzing those books were administered. The results of the study showed that the aspects of scientific values have been discovered, with a total of (618), which also varied in their levels of availability among middle school grades, and among branches of the field of learning Islamic Education. Regarding the methods of appearances and treatment, the direct method was the highest (81%). For the methods of treatment, The top was for the explanatory body of the content (55.5%). The study concluded with some suggestions for improvement, in light of its results.
Key Words: Curriculum Design, Analysis, Appearance, Treatment.
_________________________________________________________________________________
(1) أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد بكلية التربية، جامعة طيبة، المدينة المنورة.
(1) Assistant Professor in Curriculum & Instruction, at Taibah University, Madinah.
البريد الإلكتروني: bmotari@taibahu.edu.sa e-mail: