Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
تجاوز إلى المحتوى الرئيسي

رضا المعلمين في فلسطين عن إجراءات العودة إلى المدارس خلال جائحة كوفيد-19

عبد الرحمن محمد صادق أبو سارة(1)، و لؤي نمر عبد الله دويكات(2)، و عبد الله محمد صادق أبو سارة(3)

وزارة التربية والتعليم- فلسطين

(قدم للنشر في 02/06/1442هـ؛ وقبل للنشر في 22/09/1442هـ)

المستخلص: هدف هذا البحث إلى تقصي درجة رضا المعلمين في فلسطين، عن الإجراءات التي اتخذتها وزارة التربية والتعليم الفلسطينية؛ بهدف عودة الطلبة إلى مدارسهم خلال جائحة كوفيد-19، وإلى التعرف على الفروق ذوات الدلالة الإحصائية، بين إجابات أفراد عينة البحث، وفقًا للمتغيرات: النوع الاجتماعي والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة والتخصص. ولتحقيق أهداف هذا البحث، استخدم المنهج الوصفي، حيث تم الرجوع إلى الوثائق والأوراق الرسمية الصادرة عن وزارة التربية والتعليم الفلسطينية، خلال جائحة كوفيد-19، وتم تصميم استبانة؛ لجمع المعلومات من عينة البحث التي تضمنت (930) معلمًا ومعلمة، وأظهرت النتائج أن درجة رضا المعلمين عن إجراءات العودة إلى المدارس كانت متوسطة بصورة عامة، وعلى مستوى المجالات، جاء رضا المعلمين عن التعميمات والقرارات التربوية بالمرتبة الأولى، ثم رضاهم عن البيئة المدرسية، ثم رضاهم عن التدريب والدعم الفني، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذوات دلالة إحصائية، تُعزى للمتغيرات: النوع الاجتماعي والمؤهل العلمي والتخصص، في حين يوجد فرق ذو دلالة إحصائية، يُعزى لمتغير سنوات الخبرة، وعلى ضوء النتائج قدم البحث عددًا من التوصيات والمقترحات.

الكلمات المفتاحية: التعليم عن بُعد، أزمة فايروس كورونا، التعليم الوجاهي، التعليم المدمج.

___________________________________________________________

Palestinian Teachers’ Satisfaction with Procedures of Reopening Schools During the Covid-19 Pandemic

Abdelrahman M. Abu Sarah(1), Loai N. Dweikat(2), and Abedallah M. Abu Sarah(3)

Ministry of Education - Palestine

(Received 15/01/2021; accepted 04/05/2021)

Abstract: This study aimed to investigate degree of satisfaction of teachers in Palestine regarding the procedures taken by the Palestinian Ministry of Education which are aimed at reopening schools for students during the COVID-19 pandemic. It also aimed to identify the statistically significant differences between responses of the research sample members, according to the variables: gender, academic qualification, years of experience and specialization. In order to achieve the aims of the study, a descriptive method was used, while documents and official papers issued by the Palestinian Ministry of Education during the Covid-19 pandemic were referred to and consulted. A questionnaire was designed to collect information from the research sample which consisted of (930) male and female teachers. The results showed that teachers’ degree of satisfaction regarding returning to schools was moderate in general. Regarding the major areas, teachers’ degree of satisfaction with circulars and decisions taken by the Ministry of Education was in the first tank, followed by satisfaction with school environment, and then followed by satisfaction with technical support and training. In addition, the results showed no statistically significant differences due to the variables: gender, academic qualification and specialization, while there was a statistically significant difference due to the variable years of experience. In light of these results, the study introduced a number of recommendations and suggestions.

Keywords: Distance learning, Coronvirus crisis, face to face learning, blended education.

___________________________________________________________

(1) وزارة التربية والتعليم- فلسطين.

 (1) Ministry of Education - Palestine.

البريد الإلكتروني: a.abusarah@hotmail.com e-mail:

(2) وزارة التربية والتعليم- فلسطين.

 (2) Ministry of Education - Palestine.

البريد الإلكتروني: luay1992@hotmail.com e-mail:

(3) وزارة التربية والتعليم- فلسطين.

 (3) Ministry of Education - Palestine.

البريد الإلكتروني: abedallah.msk@outlook.com e-mail

تاريخ آخر تحديث : يناير 12, 2023 3:04ص