أنت هنا

تحدياتُ تَعليمِ اللُّغةِ العربيةِ عَن بُعْدٍ فِي ظلِّ جائحةِ كُورونَا مِنْ وجهةِ نَظرِ مُعلمّيهَا

نوال صَالح مُحمَّد المسند(1)

جامعة المجمعة

(قدم للنشر في 24/05/1442هـ؛ وقبل للنشر في 05/10/1442هـ)

المستخلص: هَدفت الدراسة الحالية إلى التّعرفِ على التحديات التي تواجه تعليم اللُّغة العربية عَنْ بُعْدٍ، في ظلِّ جائحة كورونا، من وجهة نظر معلميها، ولتحقيق ذلك استخدم المنهج الوصفي المسحي، وتكونت عينة الدراسة من (353) معلمًا ومعلمة في التعليم العام، في منطقتي الرياض والقصيم، لمجتمع دراسة يبلغ (4281)، واستُخدمت الاستبانة والمقابلة أداتين لجمع البيانات، وأشارت النتائج إلى أنَّ أبرز التحديات التي تواجه تعليم اللُّغة العربية عَنْ بُعْدٍ من وجهة نظر معلميها، هي: ارتفاع التكلفة المادية لتأمين جهاز لكل متعلم، وضعف البنية التحتية للاتصال بالإنترنت، بالإضافة إلى ضعف الالتزام بالحضور والمواظبة، وصعوبة تنمية المهارات اللُّغوية كالاستماع والكتابة عبر منصات التعلم عَنْ بُعْدٍ التي تحتاج إلى تفاعل وتواصل مُباشر، كما لا توجد فروق ذوات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات عينة الدراسة تجاه محاور الدراسة، تَبعًا لمتغيري سنوات الخبرة والدورات التدريبية في المجال التقني، وأَوْصت الدراسة بوضع رؤية لتدريس مهارات اللُّغة العربية عَنْ بُعْدٍ والإفادة من البرامج الداعمة التي تسهل تنميتها، وربط بعضها مع بعض، بالإضافة إلى تكثيف الأنشطة اللُّغوية، وتنويع استراتيجيات التدريس المحفزة، ونشر ثقافة الحوار الفاعل والمناقشة والمشاركات الجماعية، وتوفير بدائل لشبكات الإنترنت في حال كثرة الأعطال الفنية، والإفادة من تطبيقات الذكاء الاصطناعي في ضبط العملية التعليمية عَنْ بُعْدٍ.

الكلمات المفتاحية: التَّحديات، التعليم عَنْ بُعْدٍ، فيروس كورونا المستجد (كوفيد-19).

___________________________________________________________

Challenges of teaching Arabic language remotely during the Covid-19 pandemic from the point of view of its teachers

Nawal Salih Muhammad Al-Mesned(1)

Al-Majma̛ah University

(Received 08/01/2021; accepted 17/05/2021)

Abstract: The current study aimed to identify the challenges faced by remote teaching of the Arabic Language under Covid-19 Pandemic in the view of its teachers. In order to carry out this process, the descriptive method was adopted, as the study sample consisted of 353 female and male teachers at public education schools in the regions of Riyadh and Qassim, in a study population of 4281 participants. A questionnaire and interview were used to collect Data. Results have indicated that the key challenges facing remote teaching of Arabic according to its teachers were: high financial costs for providing a device for each learner; weak infrastructure for Internet communication; poor commitment to punctual attendance; and the difficulty in developing linguistic skills, such as listening and writing, via distance learning platforms, which require interaction and direct communication. Besides, there are no differences of a statistical significance in the average responses of the study sample with respect to the study's according to the variances of experience years and training courses in the technological field.

The study recommendes that a vision should be envisaged for remote teaching of Arabic language skills, and benefiting from support programs that are easy to develop with linking them together, in addition to intensifying linguistic activities, diversifying motivating teaching strategies, spreading effective dialogue, discussion and group participations, and providing Internet alternatives in the event of frequent technical failures, as well as making use of Artificial Intelligence Applications in controlling the remote educational process.

Key words: Challenges, Remote teaching, Covid-19.

___________________________________________________________

(1) أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد، بكلية التربية، جامعة المجمعة.

 (1) Assistant Professor of Curricula and Teaching Methods, College of Education, Majmaah University.

البريد الإلكتروني: n.almesned@mu.edu.sa e-mail:

 

اسم الباحث: 
نوال صَالح مُحمَّد المسند
ملف البحث: 
PDF icon 3_bhth_nwl_lmsnd.pdf