التعليم في ظل جائحة كورونا، تحديات وحلول:
نظرة عالمية ومحلية من منظمة التعاون الاقتصادي والتنمية
رياض بن عبد الرحمن الحسن(1)
جامعة الملك سعود
المستخلص: يعد وباء الفيروس التاجي (19-COVID) اختبارًا مجهدًا للأنظمة التعليمية في جميع أنحاء العالم. ومع إجبار مئات الملايين من المتعلمين على البقاء في منازلهم، يعمل واضعو السياسات التعليمية على ضمان استمرار الفصول الدراسية، وعدم ترك الفئات الأكثر ضعفًا وراءها. ومع اتباع بلدان العالم لشتى الأساليب المختلفة لمكافحة الجائحة، فإن أزمة الفيروس التاجي تعد فرصة سانحة لصانعي السياسات لتبادل الخبرات والتعاون على التخفيف من آثار الوباء. وبتكاتف خبرات مبادرة هارفارد العالمية للابتكار في مجال التعليم، وإدارة التعليم والمهارات التابعة لمنظمة التعاون الاقتصادي والتنمية، ومنظمة الممارسة العالمية للتعليم التابعة لمجموعة البنك الدولي، جمعت منظمة التعاون الاقتصادي والتنمية معلومات من جميع أنحاء العالم عن استجابة نظم التعليم للأزمة. وتعرض هذه الورقة ملخصًا لستة من أبرز التقارير التي تعرض تحليلات من خبراء التعليم حول الاستجابات العالمية والمحلية للأزمة، والدروس المستفادة من تنفيذ استراتيجيات الاستجابة في سياقات مختلفة لإيجاد الموارد للمعلمين وصانعي السياسات والمتعلمين لضمان عدم توقف التعليم. وتتوفر التقارير المعروضة وغيرها على الرابط oecdedutoday.com/coronavirus.
الكلمات المفتاحية: التعلم وقت الجوائح، كوفيد-19، منظمة التعاون والتنمية الاقتصادية.
___________________________________________________________
Education Under the Corona Pandemic, Challenges, and Solutions:
A Global and Local View from the Organization for Economic Co-Operation and Development
Riyadh Bin AbdulRahman Al Hassan(1)
King Saud University
Abstract: The Corona virus pandemic (COVID -19) is a stressful test to educational systems around the world. With hundreds of millions of learners forced to stay at home, education policy makers are working to ensure that classrooms continue, and that the most vulnerable are not left behind. As countries around the world use different methods of pandemic control, the Corona virus crisis is an opportunity for policymakers to share experiences and collaborate to mitigate the effects of the pandemic. With the combined expertise of the Harvard Global Innovation Initiative in Education, the Department of Education and Skills of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) and the World Bank Group's Global Education Practice Organization, the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) collected information from around the world on the response of educational systems to the crisis. This paper presents a summary of six of the most prominent reports highlighting analyses by education experts on global and local responses to the crisis, and lessons learned from implementing response strategies in different contexts to create resources for teachers, policy makers and learners to ensure that education does not stop. All reports presented and others are available at oecdedutoday.com/coronavirus.
Keywords: Learning at the Time of Pandemics, Coved-19, OECD
___________________________________________________________
(1) أستاذ المناهج وطرق التدريس، بكلية التربية، جامعة الملك سعود.
(1) Professor of Curricula and Teaching Methods, College of Education, King Saud University.
البريد الإلكتروني: alhassan@ksu.edu.sa e-mail