أنت هنا

القدرة التنبؤية لتحمل الغموض والميل للمخاطرة بالأمن الفكري لدى طلبة جامعة اليرموك

رامي عبدالله طشطوش(1)، وخيرالله محمود أحمد الشرمان(2)

جامعة اليرموك

(قدم للنشر في 10/04/1441هـ؛ وقبل للنشر في 08/10/1441هـ)

المستخلص: استهدفت الدراسة الكشف عن تحمل الغموض والميل للمخاطرة كمتنبَئينِ بالأمن الفكري لدى طلبة جامعة اليرموك. تكونت عينة الدراسة من (507) طالب وطالبة من طلبة البكالوريوس في جامعة اليرموك. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت ثلاثة مقاييس، هي: مقياس تحمل الغموض، مقياس الميل للمخاطرة، مقياس الأمن الفكري. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى تحمل الغموض ومستوى الميل للمخاطرة ومستوى الأمن الفكري لدى طلبة جامعة اليرموك جاء بدرجة متوسطة، كما أظهرت النتائج أن هناك تأثيرًا إيجابيًا لتحمل الغموض والميل للمخاطرة لدى طلبة جامعة اليرموك في الأمن الفكري، فكلما زاد تحمل الغموض وا لميل للمخاطرة لدى طلبة جامعة اليرموك فإن الأمن الفكري يزداد.

الكلمات المفتاحية: تحمل الغموض، الميل للمخاطرة، الأمن الفكري.

_________________________________________________________________________________

The Predictability of Ambiguity Tolerance and Risk-Taking Tendency in Intellectual Security among Yarmouk University Students

Rami A. Tashtoush(1), and Khair Alla M. A. Al Shurman(2)

Yarmouk University

(Received 07/12/2019; accepted 30/05/2020)

Abstract: This study aimed to explore the ambiguity tolerance and risk-taking tendency as predictors of intellectual safety among the Yarmouk University students. The study sample consisted of (507) male and female undergraduate students. To achieve the objectives of the study, three questionnaires were used; ambiguity tolerance scale, risk-taking tendency scale, and a measure intellectual saftey. The results of the study indicated that the ambiguity tolerance level and the risk-taking tendency level and the intellectual security level among the yarmouk university students were medium. The results also showed that there is a positive effect of the ambiguity tolerance and risk-taking tendency in intellectual security among the Yarmouk University students. The more ambiguity tolerance and risk-taking tendency of Yarmouk University students, the greater the intellectual security.

Keywords: Ambiguity tolerance, Risk-Taking tendency, Intellectual Saftey.

_________________________________________________________________________________

 (1) أستاذ بقسم علم النفس الإرشادي والتربوي، كلية التربية، جامعة اليرموك.

 (1) Professor, Department of Counseling and Educational Psychology, Faculty of Education, Yarmouk University.

البريد الإلكتروني:  Tashtoush123@hotmail.com   e-mail:

(2) ماجستير بقسم علم النفس الإرشادي والتربوي، كلية التربية، جامعة اليرموك.

 (2) Master's, Department of Counseling and Educational Psychology, Faculty of Education, Yarmouk University.

البريد الإلكتروني: ramitash@yu.edu.jo  e-mail:

اسم الباحث: 
رامي عبدالله طشطوش، وخيرالله محمود أحمد الشرمان