أنت هنا

تحديات التحوُّل الرقمي في المدارس المطبقة لبوابة المستقبل في المملكة العربية السعودية

خولة بنت عبد الله المفيز(1)، ومي بنت محمد العيفان(2)، وإيمان بنت إبراهيم الريس(3)

جامعة الملك سعود، ووزارة التعليم

(قدم للنشر في 10/05/1441هـ؛ وقبل للنشر في 29/10/1441هـ)

المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرف على تحديات التحوُّل الرقمي في المدارس المطبقة لبوابة المستقبل في المملكة العربية السعودية، واقتراح سبل التغلب عليها من وجهة نظر مسؤولي ومسؤولات التحوُّل الرقمي في المدرسة. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وطبقت الاستبانة على عينة الدراسة البالغ عددهم 362 مسؤولًا ومسؤولة تحوُّل رقمي في خمس إدارات تعليمية للبنين والبنات شملت كلًّا من: منطقة عسير، ومنطقة المدينة المنورة، ومنطقة الرياض، ومنطقة تبوك، والمنطقة الشرقية. وأظهرت نتائج الدراسة وجود تحديات تواجه التحوُّل الرقمي في المدرسة بدرجة متوسطة، وجاءت التحديات البشرية في المرتبة الأولى بدرجة موافقة عالية، في حين جاءت التحديات التنظيمية والتقنية في المرتبتين الثانية والثالثة بدرجة موافقة متوسطة، وكذلك أظهرت نتائج الدراسة موافقة بدرجة متوسطة على سبل التغلب على تحديات التحوُّل الرقمي. وقدمت الدراسة توصيات عدة يؤمل أن تسهم في دعم تحقيق التحوُّل الرقمي في مدارس التعليم العام المطبقة لبوابة المستقبل في المملكة العربية السعودية.

الكلمات المفتاحية: مسؤولو التحوُّل الرقمي، الثورة الصناعية الرابعة.

_________________________________________________________________________________

The Challenges of Digital Transformation in Public Schools that Apply "Future Gate" in Kingdom of Saudi Arabia

Khawla A. Almufeez(1), Mai M. Alaifan(2), and Eman I. Alrayes(3)

King Saud University & Ministry of education

(Received 05/01/2020; accepted 20/06/2020)

Abstract: This study aimed to identify the challenges of digital transformation (DX) in public education schools that apply "Future Gate" in Kingdom of Saudi Arabia, and to suggest ways of addressing such challenges as perceived by officials of digital transformation in the schools. The study used the survey descriptive approach, and applied the questionnaire to the study sample members that consisted of 362 out of 1045 digital transformation officials in schools that apply "Future Gate" in five educational directorates for boys and girls, (i.e. Asir Region, Medina Munawarah Region, Riyadh Region, Tabuk Region, and The Eastern Region). The results of the study showed that there were challenges facing the digital transformation in the school with an intermediate degree. Human challenges came first with a high degree, while the organizational and technical challenges came second and third respectively with an intermediate degree. In addition, the study results showed also that there was an agreement to the ways of addressing the challenges of digital transformation with an intermediate degree. The study provided some recommendations that may support the implementation of digital transformation in public education schools that apply "Future Gate" in Kingdom of Saudi Arabia.

Key Words: Digital Transformation officials, The Fourth Industrial Revolution (4IR).

_________________________________________________________________________________

(1) أستاذ مشارك بقسم الإدارة التربوية، كلية التربية، جامعة الملك سعود.

 (1) Associate Professor, Department of Educational Administration, College of Education, King Saud University.

البريد الإلكتروني:  kalmufeez@ksu.edu.sa e-mail:

(2) إدارة الإشراف التربوي بمنطقة الرياض.

 (2) Educational Supervision administration in Riyadh.

البريد الإلكتروني: mam5564@gmail.com  e-mail:

(3) معيد بقسم الإدارة التربوية، كلية التربية، جامعة الملك سعود.

 (3) Teaching assistant, Department of Educational Administration, College of Education, King Saud University.

البريد الإلكتروني: ealrayes@ksu.edu.sa  e-mail:

اسم الباحث: 
خولة بنت عبد الله المفيز، ومي بنت محمد العيفان، وإيمان بنت إبراهيم الريس