Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
تجاوز إلى المحتوى الرئيسي

التفكير الاختراعي والشعور بالوحدة لدى الطلبة الموهوبين
في المدارس الخاصة بالموهوبين والمدارس العادية

نورة بنت عبد الرحمن القضيب(1)

جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن

(قدم للنشر في 06/08/1441هـ؛ وقبل للنشر في 18/01/1442هـ)

المستخلص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة الفروق في التفكير الاختراعي والشعور بالوحدة لدى الطلبة الموهوبين تبعًا لاختلاف المدرسة، والمرحلة الدراسية، والنوع. تكوّنت عينة الدراسة من (233) طالبًا وطالبة من طلبة الصفين الثالث المتوسط والثالث الثانوي الموهوبين، منهم (151) من المدارس الخاصة بالموهوبين، و(82) من الفصول الخاصة بالموهوبين ضمن المدارس العادية. توصلت النتائج إلى عدم وجود فروق بين الطلبة الموهوبين في المدارس الخاصة بالموهوبين والطلبة الموهوبين في المدارس العادية في التفكير الاختراعي، في حين أظهرت النتائج وجود فروق بينهما في الشعور بالوحدة لصالح الطلبة الموهوبين في المدارس العادية. ولم تظهر النتائج فروقًا بين طلبة المرحلة المتوسطة والمرحلة الثانوية من الطلبة الموهوبين في المدارس الخاصة بالموهوبين في التفكير الاختراعي، غير أنها أظهرت فروقًا بينهما في الشعور بالوحدة النفسية لصالح طلبة المرحلة الثانوية. كما كشفت النتائج عن وجود فروق بين الطالبات والطلاب من طلبة المدارس الخاصة بالموهوبين في التفكير الاختراعي لصالح الطالبات، ولم تظهر النتائج فروقًا بينهما في الشعور بالوحدة.

الكلمات المفتاحية: الإبداع، أسلوب حل المشكلات، العزلة، المتفوقين.

_________________________________________________________________________________

Inventive Thinking and Loneliness among Gifted Students in Special Schools for Gifted Students and Normal Schools

Nourah Abdulrahman Algadheeb(1)

Princess Nourah Bint Abdulrahman University

(Received 30/03/2020; accepted 05/09/2020)

Abstract: The study seeks to identify differences in inventive thinking and loneliness among gifted students based on type of school, educational level, and gender. a sample of (233) male and female gifted students were selected from 9th, and 12th graders, (151) of which were selected from special schools for gifted students, and (82) were selected from special classes for gifted students in normal schools. Results showed that there were no significant differences in inventive thinking between students in gifted students schools and gifted students in normal schools. However, results showed significant differences in loneliness for gifted students in normal schools. Although no differences were found in inventive thinking between 9th and 12 graders in gifted student's schools, differences between these groups were found in loneliness for 12th graders. Study showed differences in inventive thinking between males and females in gifted students schools for females, and no differences in loneliness.

Keywords: Creativity- problem solving- isolation- outstanding students

_________________________________________________________________________________

(1) أستاذ علم النفس المشارك، جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن.

 (1) Associate Professor of Psychology, Princess Nourah Bint Abdulrahman University.

البريد الإلكتروني:  naalgdeb@pnu.edu.sa e-mail

تاريخ آخر تحديث : يناير 12, 2023 3:04ص