Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
تجاوز إلى المحتوى الرئيسي

واقع دمج المدارس الحكومية قليلة العدد لتحسين كفاءة الإنفاق في التعليم العام في المملكة العربية السعودية

فايز بن عبد العزيز سليمان الفايز(1)، عبد الله بن سعد محمد السدحان(2)

جامعة الملك سعود، ووزارة التعليم

(قدم للنشر في 30/08/1441هـ؛ وقبل للنشر في 26/01/1442هـ)

المستخلص: هدفت الدراسة إلى تشخيص واقع دمج المدارس الحكومية قليلة العدد لتحسين كفاءة الإنفاق في التعليم العام، ورصد التحديات التي تواجه الدمج وبدائله. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي المسحي واستخدمت الاستبانة والمقابلة كأداتين لجمع المعلومات من عينة الدراسة. وطبقت الدراسة على 268 فردًا من مديري التخطيط المدرسي ومساعديهم ومديري مكاتب التعليم في جميع أنحاء المملكة. وأجريت المقابلة مع (14) خبيرًا و(3) من أفراد المجتمع المحلي ممن تم دمج مدارسهم. وخرجت الدراسة بعدة نتائج من أبرزها: يرى أفراد الدراسة أن دمج المدارس الحكومية قليلة العدد أسهم في تحسين كفاءة الإنفاق في المدارس التي شملها الدمج بدرجة عالية وبمتوسط يبلغ 3,51 من أصل 5 درجات. وأن «التخلص من المباني المستأجرة»، كان من أهم عناصر تحسن كفاءة الإنفاق بعد الدمج. وأن أكبر تحدِ يواجه الدمج هو معارضة المجتمع المحلي. وفيما يتعلق بالبدائل فيرى أفراد الدراسة أن إنشاء المجمعات التعليمية في أماكن متوسطة بين القرى وإنشاء شبكة مدارس تحت إدارة واحدة في محيط جغرافي محدد هما من أفضل البدائل لدمج المدارس الحكومية قليلة العدد. وقد قدمت الدراسة عددًا من التوصيات لتحسين كفاءة الإنفاق في التعليم العام بالمملكة العربية السعودية.

الكلمات المفتاحية: دمج المدارس، اقتصاديات التعليم، ترشيد الإنفاق، المدارس الحكومية قليلة العدد.

_________________________________________________________________________________

The Reality of Consolidation of Public Schools with Small Numbers of Students for Improving the Efficiency of Educational Expenditure in Saudi Arabia

Fayez Abdulaziz Alfayez(1), and Abdullah Saad Alsadhan(2)

King Saud University & Ministry of education

(Received 23/04/2020; accepted 13/09/2020)

Abstract: The study aimed to diagnose the reality of consolidating the public schools with small number of students to improve the efficiency of expenditure on public education. The descriptive survey was used in this study. The questionnaire and interview were used as tools to collecting data from study population. A questionnaire was distributed to (268) members of school planning managers, their assistants, and managers of education offices across the Kingdom, while the interview was with (14) experts and (3) members of the local community whose schools were consolidated. The most important findings of the study were: The members of this study consider that the consolidation of schools with a small number of students has highly contributed to the improvement of the efficiency of expenditure on the consolidated schools, with response average of (3.51) out of (5) degrees. The most important element of improved expenditure efficiency was “getting rid of all rented school buildings”. The most prominent challenge is resistance of the local community. The applying consolidation alternatives is fairly appropriate. the consolidation, whether of two or more schools “an education complex” is the best alternative. Finally, the study provides some recommendations to improve the efficiency of expenditure on public education.

Key words: Schools Consolidation, Economics of education, Rationalization of spending, Small size schools.

_________________________________________________________________________________

(1) أستاذ الإدارة التربوية المشارك، كلية التربية، جامعة الملك سعود.

 (1) Associate Professor of Educational Administration, College of Education, King Saud University.

البريد الإلكتروني:  falfayez@ksu.edu.sa  e-mail:

(2) مركز بحوث سياسات التعليم وزارة التعليم.

 (2) Education Policy Research Center-Ministry of education.

البريد الإلكتروني: asadhan@MOE.GOV.SA  e-mail:

تاريخ آخر تحديث : يناير 12, 2023 3:04ص