أنت هنا

النصفين الكرويين للمخ: دراسة حول الفروق في أنماط السيطرة المخية

بين الطلاب الموهوبين وغير الموهوبين

فهد بن سليمان الحربي(1)، وعبد الرحمن بن سعود الرشيد(2)

الهيئة الملكية للجبيل وينبع، وجامعة الملك سعود

(قدم للنشر في 15/07/1441هـ؛ وقبل للنشر في 11/02/1442هـ)

المستخلص: تسعى الدراسة الحالية إلى محاولة الكشف عن الفروق في أنماط السيطرة المخية بين الطلاب الموهوبين وغير الموهوبين. تشكلت عينة الدراسة وفق الطريقة العمدية من الطلاب السعوديين الموهوبين في المرحلة الابتدائية بمدينة الرياض والتي بلغ حجمها 60 طالبًا، تراوحت أعمارهم بين 9 و10 سنوات، بمتوسط حسابي 9.49 وانحراف معياري 0.51 وهم ممن حصلوا على معامل ذكاء 130 فأكثر في اختبار القدرات العقلية وكذلك متوسط قدره 130 فأكثر في اختبار التفكير الابتكاري الأشكال الصورة (ب)، بالإضافة إلى حصولهم على نسبة 90% فأكثر من المعدل العام للتحصيل خلال العامين الماضيين للدراسة، وكذلك تم ترشيحهم من قبل معلميهم على أنهم طلاب موهوبون وفقا لما يتميزون به من سمات وخصائص تأشر على احتمالية وجود موهبة لديهم. كما تم في المقابل اختيار عينة مناظرة لها من غير الموهوبين، والعينتان متكافئتان في العمر والصف الدراسي، ومختلفتان من حيث انطباق كامل معايير الموهبة عليهم؛ حيث بلغ حجمها 68 طالبًا. طبق على العينتين مقياس تورانس لأنماط التعلم والتفكير لدى الأطفال بعد ملاءمته لعينة الدراسة، وبإجراء اختبار (ت) للكشف عن الفروق في نتائج متوسطات أدائهم على نتيجة الاختبار، كشفت نتيجة الدراسة عن فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي أداء الموهوبين، وغير الموهوبين في النمط الأيسر، وذلك لصالح عينة غير الموهوبين. في حين لم تكشف نتائج الدراسة عن فروق دالة إحصائيًا بين العينتين فيما يتعلق بالنمط الأيمن. إلا أن النتيجة المتعلقة بالنمط المتكامل أبانت عن فروق دالة إحصائيًا بين العينتين لصالح عينة الطلاب الموهوبين.

الكلمات المفتاحية: النصفان الكرويان للمخ، السيطرة المخية، النمط الأيمين، النمط الأيسر، النمط المتكامل، الطلاب الموهوبين.

_________________________________________________________________________________

Cerebral Hemispheres: A Study of the Brain Dominance Differences between Gifted and Non-Gifted Students

Fahad Suliman al-Harbi(1), and Abdulrahman Saud al-Rasheed(2)

Royal Commission for Jubail & Yanbu and King Saud University

(Received 09/03/2020; accepted 28/09/2020)

Abstract: The current study aimed to investigate the differences between gifted and non-gifted students in the pattern of the Brain Dominica. A hundred and twenty-eight students participated in this study, all were withdrawn from the population of the primary schools in Riyadh the Kingdom of Saudi Arabia. Their age ranged between 9 to 10 years old with an average age of 9.49 and a standard deviation of 0.51. Sixty gifted student have achieved the criteria of the study: IQs 130 and above in the mental abilities test, as well as an average of 130 and more in the creativity thinking test Figure B, In addition to receiving 90% or more of Grade Point Average during the last two years of their study. The participants have also been nominated by their teachers as gifted students according to their characteristics that indicate their potential for talent. In contrast, a corresponding sample of 68 non-gifted students were chosen to be equal in age and grade. Torrance's style of learning and thinking test has been applied to the two sample after it has been standardized on them. An independent sample t-test was then used to investigate the differences between the means of the result. The results of the study revealed significant differences between the average performance of gifted and non-gifted students in the left pattern, where the non-gifted sample had a higher use rate of the left hemisphere. While the results of the study did not reveal significant differences between the two samples in relation to the right pattern. However, the result of the integrated pattern revealed significant differences between the two samples in favor of the gifted student sample.

Key words: Cerebral Hemispheric, Brain Dominance, Left Hemisphere Dominance, Right Hemisphere Dominance, Integrated Hemisphere Dominance, and Gifted Students.

_________________________________________________________________________________

 (1) برنامج الكشف عن الموهوبين ورعايتهم، الهيئة الملكية للجبيل وينبع، المملكة العربية السعودية.

 (1) Gifted Educational Program, Royal Commission for Jubail & Yanbu. Riyadh. KSA.

البريد الإلكتروني:  harbif@rcjy.gov.sa e-mail:

(2) أستاذ مساعد بقسم علم النفس، كلية التربية، جامعة الملك سعود.

 (2) Assistant Professor, Department of Psychology, College of Education, King Saud University.

البريد الإلكتروني: asalrasheed@ksu.edu.sa  e-mail:

اسم الباحث: 
فهد بن سليمان الحربي، وعبد الرحمن بن سعود الرشيد