Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
تجاوز إلى المحتوى الرئيسي

دور قائدات الـمدارس في تعزيز المـواطنة الرقمية لدى طالبات مدارس التعليم العام في محافظة النعيرية

 

نوال عبدالله الـهاجري (1)،  وعـبيــد عبدالله السبيعـــي(2)

إدارة التعليم بالمنطقة الشرقية، و جامعة الإمام عبدالرحمن بن فيصل

(قدم للنشر في 25/5/1442هـ؛ وقبل للنشر في 20/10/1442هـ)

المستخلص: هدف البحث إلى التّعرف على درجة ممارسة قائدات المدارس لدَوْرهِنَّ في تعزيز المُواطنة الرَّقْميَّة لدى طالبات مدارس التعليم العام في محافظة النعيرية، والكشف عن أبرز التَّحديات التي تواجه القائدات من وجهة نظرهن، وَلتحقيق أهداف البحث تَمَّ استخدام المنهج المختلط المتوازي، وَبناء استبانة مُكَوَّنة من ثلاثة مجالات هي تحديد الاتّجاه، وَتطوير الأفراد، وَتطوير المدرسة، وَتم تطبيقها على جميع أفراد مجتمع البحث، وَقد بلغ العائد منها (299) استبانة، كما تمَّ إجراء المقابلة مع (18) قَائدة. وَأسْفرت نتائج البحث عن أنَّ درجة ممارسة قائدات المدارس لدَوْرهنَّ في تعزيز المُواطنة الرَّقْميَّة لدى طالبات مدارس التعليم العام (عالية) في كافة مجالات الاستبانة. وتمثّلت أبْرَز التَّحدِّيَّات التي تعيق قائدات المدارس للقيام بدورهن في ضعف التدريب في مجال تكنولوجيا التعليم، وَنقص أدوات التكنولوجيا وَضعف الوصُول الرّقمي في المدارس النائية، وأوصى الباحثان بضرورةِ إصدار أدلّة للمُواطنةِ الرَّقْميَّة، وَتزويد البيئات المدرسية بمتطلّباتِ تكنولوجيا التَّعليم.

 

الكلمات المفتاحية: المواطنة الإلكترونية، القيادة المدرسية، التعليم الرقْمي.

The Role of School Leaders in Promoting Digital Citizenship Among Female Students in the Public Schools at Al Nairyah Governorate

Nawal A. Alhajri, and Obaid Abdullah Alsubaie

General Directorate of Education - Eastern Province & Imam Abdulrahman Bin Faisal University

(Received 9/1/2021; Accepted 1/6/2021)

Abstract: This research aimed to identify the degree to which school female leaders practice their role in promoting digital citizenship among public schools' female students in Al-Nairyah governorate and investigate the most prominent challenges facing them from their point of view. To achieve the research objectives, the mixed method was used. A questionnaire was built consisting of three fields: setting directions, developing people, and developing the school. and it was applied to all research population members. The retrieved questionnaires were (299) questionnaires. The interview was conducted with (18) female leaders. The research results revealed that the degree to which school female leaders practice their role in promoting digital citizenship among female students of public schools was (high) in all the questionnaire fields. The most prominent challenges that school female leaders see as impeding their role were weak educational technology training, lack of technology tools, and the poor digital access in remote schools. The researchers recommended publishing a guide for digital citizenship and  providing educational facilities with technological educational requirements.

Keywords: Electronic citizens hip, School Leadership, Digital Learning

(1)  معلمة تعليم عام، وزارة التعليم، المملكة العربية السعودية.

 (1) General Education Teacher, Ministry of Education, Kingdom of Saudi Arabia

البريد الإلكتروني:nad.alhajri@teacherseast.gov.sa   e-mail:

(2) أستاذ مشارك بقسم الإدارة التربوية، كلية التربية، جامعة الإمام عبدالرحمن بن فيصل.

(2) Associate Professor, Department of Educational Administration, College of Education, Imam Abdulrahman bin Faisal University

البريد الإلكتروني: oaalsubaie@iau.edu.sa e-mail:

 

تاريخ آخر تحديث : يناير 12, 2023 3:04ص