Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
تجاوز إلى المحتوى الرئيسي

الكشف عن إسهام مصادر التباين المتعددة في ثبات اختبار في الرياضيات باستخدام نظرية التعميم

محمد أكرم أحمد العرايضة (1)، ونضال كمال الشريفين (2)

وزارة التربية والتعليم-الأردن &  كلية التربية، جامعة اليرموك، الأردن

(قدم للنشر في 24/8/1442هـ؛ وقبل للنشر في 4/1/1443هـ)

المستخلص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن إسهام مصادر التباين المتعددة في ثبات اختبار في الرياضيات باستخدام نظرية التعميم، وذلك بتقدير حجم تباين الخطأ المُفسر من الأبعاد (المهام، المُصححين، الفترات الزمنية) في التباين الكلي، والشروط التي يُمكن بها الوصول لمستويات أفضل لثبات الاختبار؛ حيث تكونت عينة الدراسة من (243) مفحوصًا من الصف الخامس الأساسي، طُبق عليهم اختبار في الرياضيات تكون من (12) مهمة مُركبة في مجال الأعداد والعمليات عليها، توزعت على (4) صيغ بالتساوي (التطبيق، الاستدلال، الانتقاء، الرأي). قُيّم أداء المفحوصين من قبل (3) مصححين، وطُبق عليهم الاختبار مرتين بفاصل زمني مدته أُسبوعان، استخدم الباحثان التصميم (مفحوص×مهمة×مصحح×فترة) المتقاطع كُليًا، واستخدمت برمجية (EduG) لتحليل البيانات. وأظهرت النتائج أن أكثر مصادر التباين تأثيرًا في مُعاملات التعميم تفاعل (مفحوص-مهمة)، وأن إدراج بُعد الفترة الزمنية أسهم في تحسين مُعاملات التعميم، كما أن زيادة عدد المهام وعدد الفترات الزمنية يرفع من مُعاملات التعميم، وأن زيادة عدد المصححين لا يرفع من مُعاملات التعميم بشكل جوهري.

الكلمات المفتاحية: دراسات التعميم، دراسات القرار، الثبات، تباين الخطأ.

The Detection of the contribution of multiple sources of Variance in the Reliability of a test in Mathematics by using of Generalizability Theory

Mohammad Akram Ahmad Al-araida and Nedal Kamal Alshraifin

Ministry of Education-Jordan & Yarmouk University-Jordan

(Received 6/4/2021; Accepted 12/8/2021)

Abstract: This study aimed to detect the contribution of multiple sources of the variance in the reliability of a test in mathematics by using the Generalizability Theory. The magnitude of the error variance that is explained from the facets (Tasks, Judges, and Occasions) in the total variance, and detect the conditions through which they can be better in levels of test reliability. The study sample consisted of (243) students from the fifth grade who were applied on a mathematics test that consisted of (12) Complex tasks in domain of numbers and operations on them, they were distributed on (4) formulas equally (application, inference, selection, and opinion), The performance of the persons was evaluated by (3) judges. The test was applied to them twice with a time two-week interval. The researchers used the completely crossed design (Person×Task×Judge×Occasion), and used (EduG) software to analyze the data. The results indicated that the largest sources of error variance on Generalizability coefficients were interaction (person-task), including after the Occasion contributed to improving Generalizability coefficients. The results have found that increasing the number of tasks and the number of occasions increases the Generalizability coefficients, and increasing the number of judges does not substantially increase the Generalizability coefficients.                                                           

Keywords: Generalizability Studies, Decision Studies, Reliability, Error Variance.                                                                                       

(1)   دكتوراة في القياس والتقويم-وزارة التربية والتعليم-الأردن .

 (1) PhD in Measurement and Education, Ministry of Education -Jordan.

البريد الإلكترونيmohammadaraida@yahoo.com: e-mail

(2)  أستاذ دكتور في القياس والتقويم-كلية التربية-جامعة اليرموك-الأردن.

 (2) Professor of Measurement and Evaluation- Faculty of Education- Yarmouk University-Jordan

البريد الإلكترونيnshraifin@yahoo.com: e-mail

 

تاريخ آخر تحديث : يناير 12, 2023 3:04ص