أنت هنا

القيادة متعددة العوامل لدى القيادات الأكاديمية بجامعة الباحة وفقًا لبعض المتغيرات

رحمة بنت محمد الغامدي(1)

قسم الإدارة التربوية والتخطيط، كلية التربية، جامعة الباحة

(قدم للنشر في 21/9/1442هـ؛ وقبل للنشر في 5/2/1443هـ)

المستخلص: هدف البحث إلى التعرف على ممارسة القيادة متعددة العوامل لدى القيادات الأكاديمية بجامعة الباحة وفقًا لبعض المتغيرات. واستخدم المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة البحث من (404) عضو هيئة تدريس بجامعة الباحة. استخدمت استبانة القيادة متعددة العوامل(MLQ) لـ  (Bass & Avolio,1999)، وتم التحقق من صدقها وثباتها. أوضحت النتائج أن أعلى نسبة للممارسة في نمطي القيادة التحويلية والتبادلية معًا بنسبة (63.86%)، يليها ممارسة أنماط القيادة الثلاثة معًا (20.29%)، يليها ممارسة نمطي القيادة التبادلية والمتساهلة معًا (8.66%)، وبلغت نسبة ممارسة القيادة المتساهلة (4.45%)، وممارسة القيادة التبادلية (1.48%)، وأقلها ممارسة القيادة التحويلية بنسبة (1.23%). واتضح أن درجة ممارسة جميع أبعاد القيادة التحويلية مرتفعة، وجاءت أبعاد القيادة التبادلية مرتفعة عدا بعد الإدارة النشطة كان بدرجة متوسطة، أما نمط القيادة المتساهلة ففي المرتبة الثالثة بدرجة منخفضة. وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في ممارسة أنماط القيادة متعددة العوامل تبعًا للنوع والرتبة الأكاديمية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية على أنماط القيادة التحويلية والتبادلية تعزى لسنوات الخبرة لصالح (5-10)، ولا توجد فروق ذات دلالة على نمط القيادة المتساهلة. كما أظهرت فروقًا في ممارسة نمط القيادة المتساهلة تبعًا للتخصص لصالح التخصص الإنساني.

 الكلمات المفتاحية: القيادة التحويلية، التبادلية، المتساهلة (عدم التدخل).

Multi-Factor Leadership Among the Academic Leaderships at Al-Baha University According to Some Variables

Rahma Mohamed Al-Ghamdi

Al Baha University- Faculty of Education - Dept. of educational management and planning

(Received 3/5/2021; Accepted 12/9/2021)

Abstract: The research aims to identify the practice of multi-factor leadership among academic leaders at Al-Baha University according to some variables. The method is analytical descriptive approach. The sample consisted of (404) faculty members at Al-Baha University. A Questionnaire (MLQ) for Bass & Avolio (1999) was used. The results are: the highest percentage of practice in two styles of transformational and Transactional leadership together is (63.86%), followed by practicing the three leadership styles together (20.29%), followed by practicing the two styles of Transactional and Lassiez faire leadership together (8.66%). Practicing Lassiez faire is(4.45%). Practicing transactional leadership is (1.48%), and transformational is (1.23%). The degree of all dimensions for transformational are practiced highly. The dimensions of the transactional are high; except for management by exceptions (active) is a medium degree. The Lassiez faire rank is the third with a low degree.  The results indicated that there were no statistically significant differences in the practice of multifactorial leadership styles depending on the type and academic rank, and the presence of statistically significant differences on the transformational and reciprocal leadership styles attributed to the years of experience in favor of (5-10), and there were no significant differences on the permissive leadership style. There are differences in the practice of permissive leadership style according to specialization in favor of humanitarian specialization.

Key words: Transformational leadership, Transactional, Lassiez faire.

(1)   أستاذ الإدارة التربوية والتخطيط المشارك كلية التربية، جامعة الباحة.

(1) Associate professor educational management and planning, Al Baha University- Faculty of Education - Dept. of educational management and planning.

البريد الإلكتروني e-mail: Dr.Rahma@hotmail.com

 

اسم الباحث: 
رحمة بنت محمد الغامدي
ملف البحث: 
PDF icon 05rhm_lgmdy.pdf