التَّعليم عن بُعد في برامج إعداد مُعلّمي الطُّفُولة المُبكِّرة قبل الخدمة: مُراجعة منهجِيَّة
هنادي فهد العثمان، نورة إبراهيم التيسان(2)، مشاعل عواض النفيعي (3)
(1)أستاذ الطفولة المبكرة المساعد، كلية التربية، جامعة الملك سعود & (2) معلمة، وزارة التعليم، المملكة العربية السعودية &(3) الرياض، المملكة العربية السعودية.
(قدم للنشر في 1/4/1443هـ؛ وقبل للنشر في 17/5/1443هـ)
المستخلص: تُقدِّم هذه الورقة مراجعة منهجية للأدبيات في مجال التعليم عن بُعد في برامج إعداد معلمي الطفولة المبكرة. حيث استهدفت الورقة التّعرف على واقع تلك البرامج، والتحديات التي تواجهها، والمقترحات التي يمكن من خلالها تطوير التعليم عن بُعد في برامج إعداد معلمي الطفولة المبكرة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم إجراء مراجعة منهجية للأدب البحثي (Systematic Literature Review)، وقد تم اتّباع مُخطَّط PRISMA كإطار عمل لاختيار الدراسات، وتطبيق معايير التضمين والاستبعاد. وقد أسفرت نتائج المراجعة عن: تمركُز اهتمام الباحثين في الدراسات التي شملَتْها المراجعة المنهجية، والتي بلغ عددها (24) دراسة حول ثلاثة محاور رئيسة، وهي: (1) إيجابيات وقيود نمط التعليم عن بُعد في برامج إعداد معلمي الطفولة المبكرة، (2) مقترحات لتطوير نمط التعليم عن بُعد في برامج إعداد معلمي الطفولة المبكرة، (3) التعليم عن بُعد في برامج إعداد معلمي الطفولة المبكرة أثناء جائحة (كوفيد-19). وقد خلصت الورقة الاستعراضية إلى عِدَّة نتائج، من أهمها: أنَّه بالرغم من القيود والتحديات التي تواجه نمط التعليم عن بُعد في برامج إعداد معلمي الطفولة المبكرة إلا أنَّ التعليم عن بُعد بات أحد الحلول الفاعلة لتحقيق استدامة التعليم، ليس فقط خلال جائحة كوفيد- 19 وإنما كخيار استراتيجي أيضًا للتغلُّب على المشكلات التي تواجه الأنظمة التعليمية في مختلف الدول.
الكلمات المفتاحية: التعلم الإلكتروني، برامج إعداد المعلمين، كوفيد- 19، مراجعة أدبيات.
Distance Learning in Pre-Service Early Childhood Teachers Education Programmes: A Systematic Review
Hanadi Fahad Alothman, Nora Ibrahim Altaissan, Mashael Awwadh Alnefaie
(1)Assistant professor of early childhood, College of Education, King Saud University & (2) Teacher, Ministry of Education&(3) Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia
(Received 7/11/2021; Accepted 22/12/2021)
Abstract: This paper provides a systematic review of distance learning literature in early childhood teachers education programmes. The paper aimed to identify the reality of these programmes, the challenges they face, and recommendations through which distance learning can be developed in early childhood teacher education programmes. A systematic review of research literature was undertaken. The Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) statement was followed for the selection of studies and the application of inclusion and exclusion criteria. The results of the review showed that, in the 24 systematic reviewed studies, the researchers focused on three main areas; (1) advantages and limitations of distance learning in early childhood teacher education programmes, (2) recommendations for improving distance learning in early childhood teacher education programmes, and (3) distance learning in early childhood teacher education programmes during the COVID-19 pandemic. This paper produced several conclusions. The most important of which is that despite the challenges facing the distance learning in early childhood teacher education programmes, distance learning has become one of the most effective solutions to achieving sustainable learning, not only during the COVID-19 pandemic but also as a strategic choice to overcome the problems facing the educational systems of different nations.
Keywords: E-learning, Teachers preparation programmes, COVID-19, Literature review.
1) أستاذ الطفولة المبكرة المساعد، كلية التربية، جامعة الملك سعود
1) Assistant professor of early childhood, College of Education, King Saud University
البريد الإلكتروني: hfalothman@ksu.edu.sa : e-mail
2) معلمة.، وزارة التعليم، المملكة العربية السعودية
2) Teacher, Ministry of Education, Kingdom of Saudi Arabia
e-mail: noraibra408@gmail.comالبريد الإلكتروني:
3) الرياض، المملكة العربية السعودية
3) Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia
e-mail: mashaelawwadh@gmail.comالبريد الإلكتروني: