Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
تجاوز إلى المحتوى الرئيسي

أثر وحدة مقترحة في الجغرافيا الطبية على تنمية الوعي الصحي لدى طالبات المرحلة الثانوية نظام المقررات (البرنامج المشترك) بمدينة جدة[1]

تماضر عثمان المنتشري، و إيمان سالم بارعيده

(1) طالبة ماجستير بقسم المناهج والتدريس بجامعة جدة & (2) أستاذ المناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية- كلية التربية- بجامعة جدة

(قدم للنشر في 17/1/1443هـ؛ وقبل للنشر في 21/6/1443هـ)

المستخلص :  هدف البحث إلى معرفة أثر وحدة مقترحة في الجغرافيا الطبية على تنمية الوعي الصحي لدى طالبات المرحلة الثانوية نظام المقررات (البرنامج المشترك) بمدينة جدة، وتم استخدام التصميم شبه التجريبي ذي المجموعة الواحدة (القياس القبلي والبعدِي لمجموعة واحدة)، ولتحقيق هذا الهدف أُعدت وحدة مقترحة، ومرجع الوحدة، ودليّلٌ إرشاديًا للطالبة، ومقياس الوعي الصحي، والذي تكون من (24) عبارة، تم تطبيقه قبليًّا على عيّنة مكونة من (39) طالبة، ثم إدخال المتغير المستقل عليها (الوحدة المقترحة)، ثم تطبيقه بعديًّا، وأظهرت النتائج وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى الدلالة ³α 0.05 بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في مقياس الوعي الصحي في القياس القبلي والبعدِي لصالح القياس البعدِي. ولقياس أثر الوحدة المقترحة تم حساب معامل إيتا h2 حيث بلغ 0.96  مما يدل على أثر تطبيق الوحدة المقترحة في الجغرافيا الطبية على تنمية الوعي الصحي لدى الطالبات. ومن توصياته الاستفادة من موضوعات الوحدة المقترحة "الجغرافيا الطبية" عند تطوير مناهج الدراسات الاجتماعية، وتنظيم لقاءات وندوات ودورات تدريبية؛ لتوعية الطالبات بأهمية الالتزام بالسلوكيات المرتبطة بالمحافظة على الصحة العامة.

الكلمات المفتاحية: وحدة مقترحة، جغرافيا طبية، وعي صحي، مرحلة ثانوية، نظام المقررات.

The Effect of a Proposed Unit in Medical Geography on the Development of Health Awareness among Female Secondary School Students Credit System (Compulsory Program) in Jeddah

Tamader Othman Almuntashiri and Eman Salem Baroaidah

(1)Master's student, Department of Curriculum and Teaching, University of Jedda & (2) Professor of Curricula and Methods of Teaching Social Studies - College of Education at the University of Jeddah

(Received 26/8/2021; Accepted 25/1/2022)

Abstract: The study aimed to find out the effect of a proposed unit in medical geography on the development of health awareness among female secondary school students, Credit System (Compulsory Program) in Jeddah. A quasi-experimental approach with a one group pre-post design was used, together with a preparation of a proposed educational unit: a reference, a student’s guide, and a 24-item health awareness scale. The scale was pre-applied to a sample of (39) students, then the independent variable (educational unit) was introduced, and it was post-applied. The results showed statistically significant differences at the level of α ≤ 0.05 between the mean scores of the first-year female secondary school students - Credit System (Compulsory Program) in the Health Awareness Scale in favor of post-measurement. To measure the effect of the proposed educational unit, the Eta-squared{\displaystyle \eta ^{2}} η² was calculated, which amounted to 0.96, indicating the effect of the application of the proposed educational unit in medical geography on the development of health awareness among first-year female secondary school students - Credit System (Compulsory Program) Recommendations: Benefiting from the topics of the proposed unit "Medical Geography" when developing social studies curricula and organizing meetings, seminars and training courses to educate students about the importance of adhering to behaviors related to maintaining public health public health.

Keywords: Proposed Unit, medical geography, health awareness, secondary stage, course system.

 

(1) طالبة ماجستير بقسم المناهج والتدريس بجامعة جدة.

البريد الإلكتروني e-mail : t-1990.ot@hotmail.com

 (1)Master's student, Department of Curriculum and Teaching, University of Jedda

 

(2) أستاذ المناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية- كلية التربية- بجامعة جدة

البريد الإلكتروني:  e-mail: esbariedh@uj.edu.sa

 (2) Professor of Curricula and Methods of Teaching Social Studies - College of Education at the University of Jeddah

 

 

 

 

 

[1] مستلة من رسالة ماجستير : المنتشري، تماضر. (2021). وحدة تعليمية مقترحة في الجغرافيا الطبية وأثرها على تنمية الوعي الصحي لدى طالبات الصف الأول الثانوي [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة جدة، المملكة العربية السعودية.

تاريخ آخر تحديث : يناير 12, 2023 3:04ص