Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
تجاوز إلى المحتوى الرئيسي

فاعلية تطبيق إستراتيجيات معينات الذاكرة(Mnemonics) في تدريس العلوم على تنمية مهارات التّفكير الابتكاري وفق أنماط التّصور الذهني لدى طالبات الصف السادس الأساسي

فاعلية تطبيق إستراتيجيات معينات الذاكرة(Mnemonics)  في تدريس العلوم على تنمية مهارات التّفكير الابتكاري وفق أنماط التّصور الذهني لدى طالبات الصف السادس الأساسي

فاطمة بنت يوسف المقبالية وعبدالله بن خميس أمبوسعيدي ومحمد علي شحات وحسين بن علي الخروصي

(1) جامعة السلطان قابوس & ( 2)  وزارة التربية والتعليم، سلطنة عمان & (3)، و(4) جامعة السلطان قابوس

(قدم للنشر في 2/8/1443هـ؛ وقبل للنشر في 29/12/1443هـ)

المستخلص: هدفت الدِّراسة الحالية تعرف فاعلية إستراتيجيات معينات الذاكرة في تنمية مهارات التّفكير الابتكاري لدى طالبات الصف السادس بسلطنة عمان في ضوء أنماط التّصور الذهنية لديهن، ولتحقيق هذا الهدف طُبق مقياس التّصور الذهني قبليًا لتصنيف الطالبات حسب نمط التّصور الذهني، واختبار التّفكير الابتكاري لتورانس قبليًا وبعديًا. بلغت عينة الدِّراسة (212) طالبة من طالبات الصف السادس في محافظة مسقط. اُستخدام المنهج شبه التجريبي، الذي تضمن مجموعتين تجريبيتين ومجموعة ضابطة؛ فدُرست المجموعة التّجريبية الأولى باستخدام ست إستراتيجيات لمعينات الذاكرة، بينما قامت طالبات المجموعة التّجريبية الثانية ببناء معينات الذاكرة، أما المجموعة الضابطة فكان تدريسها بالتّدريس المعتاد. توصلت نتائج الدِّراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيًا لصالح المجموعتين التّجريبيتين في مهارتي المرونة والأصالة، ووجود فروق دالة إحصائيًا بين المجموعة الضابطة والمجموعة التّجريبية الثّانية في مهارة الطلاقة لصالح المجموعة التّجريبية الثّانية، وعدم وجود فروق في تنمية مهارات التّفكير الابتكاري تُعزى لنمط التّصور الذهني، أو التّفاعل بين طريقة التّدريس ونمط التّصور الذهني. وقد أوصت الدِّراسة بتضمين القائمين على تأليف وتطوير مناهج العلوم معينات الذاكرة في أثناء عملية تخطيط وتطوير المناهج الدِّراسية، توجيه المعلمين لتشجيع طلبتهم على ابتكار المعينات الخاصة بهم.

The Effectiveness of Applying Mnemonics in Science Teaching on Developing Creative Thinking Skills According to the Imagery Style of the Sixth-Grade Students

Fatema Y. Al-Maqbali and Abdullah K. Ambusaidi and Mohamed A. Shahat and Hussain A. Al Kharusi

((1) Collage of Education, Sultan Qaboos University, Muscat, Oman &(2) Ministry of Education, Muscat, Oman&(3) Collage of Education, Sultan Qaboos University, Muscat, Oman &(4) Collage of Education, Sultan Qaboos University, Muscat, Oman

(Received 6/3/2022; Accepted 29/7/2022)

 Abstract: The study aimed to investigate the effectiveness of mnemonics in developing creative thinking skills for sixth-grade female students in the Sultanate of Oman in light of their imagery style. To reach this aim, the imagery style scale was previously applied to classify the students according to the type of imagery style, as well as Torrance Creative Thinking Test was used as pre and post. The study sample was (N=212) students from the sixth grade in the Governorate of Muscat. The quasi-experimental method was used, which included two experimental groups and a control group. The first experimental group was taught by using six mnemonics. At the same time, the second experimental group’s students built mnemonics, while conventional teaching methods were used to teach the control group. The study results revealed statistically significant differences in favour of the two experimental groups in flexibility and originality skills. In addition, the results indicated that there were statistically significant differences between the control group and the second experimental group in fluency in favour of the second experimental group. There were no differences in the development of creative thinking skills due to imagery style or the interaction between the teaching method and the imagery style. The study recommended that those responsible for authoring and developing science curricula include mnemonics in the process of planning and developing curricula. It is also recommended that teachers encourage students to create their own mnemonics.

Keywords: fluency, flexibility, originality, schematic imagery style, pictorial imagery style

(1) جامعة السلطان قابوس

(1)  Collage of Education, Sultan Qaboos University, Muscat, Oman  

البريد الإلكتروني: e-mail: falmiqbali@squ.adu.om         

(2)   وزارة التربية والتعليم، سلطنة عمان

(2)  Ministry of Education, Muscat, Oman

البريد الإلكتروني: e-mail: ambusaidi40@hotmail.com

(3) جامعة السلطان قابوس

(3)   Collage of Education, Sultan Qaboos University, Muscat, Oman

البريد الإلكتروني: e-mail: m.shahat@squ.edu.om

(4)  جامعة السلطان قابوس

(4)   Collage of Education, Sultan Qaboos University, Muscat, Oman

البريد الإلكتروني:     (4)  hussein5@squ.edu.om   e-mail:


 

المرفقات
تاريخ آخر تحديث : مارس 8, 2023 7:33م