تقويم بَرْنامَج إعداد معلِّم العلوم الشرعيَّة في كليَّة الشريعة والدراسات الإسلاميَّة بالأحساء
في ضوء معايير الاعتماد الأكاديميِّ
عبدالعزيز بن فالح إبراهيم العصيل
جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية
(قدم للنشر في 18/05/1440هـ؛ وقبل للنشر في 18/02/1441هـ)
المستخلَص: هَدَف البحث الحاليُّ إلى تقويم بَرْنامَج إعداد معلِّم العلوم الشرعيَّة في كليَّة الشريعة والدراسات الإسلاميَّة في الأحساء، في ضوء بعض معاييرِ الاعتماد الأكاديميِّ. ولتحقيق أهداف البحث؛ استُخدم المنهج الوصفيُّ التحليليُّ، وتكوَّنت عيِّنة البحث من (38) عضوًا من أعضاء هيئة التدريس بالبَرْنامَج، وقام الباحث بإعداد بطاقة معياريَّة أداةً للبحث، مكوَّنةً من (62) معيارًا، وموزَّعةً على ثمانية مجالات رئيسة في البَرْنامَج. وبعد جمع البيانات وإجراء المعالجات الإحصائيَّة، أظهرت النتائج أن المتوسِّط الحسابيَّ لتوافر هذه المعايير بَلَغَ على التوالي: (2.09، 2.05، 2.06، 1.90، 1.96، 1.52، 1.95، 1.30)، وهي متوسِّطات تقابل درجتَيِ التوافر: (بدرجة ما - لا تتوافر).
الكلمات المِفتاحيَّة: التقويم، اعتماد برامج إعداد المعلم، المعايير الأكاديمية.
_________________________________________________________________________________
Evaluating Religious Sciences Teachers Preparation Program at the College of Sharia and Islamic Studies of Al-Ahsa in the Light of the Academic Accreditation Standards
Abdulaziz bin Faleh Al –Oseel
Al-Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University
(Received 24/01/2019; accepted 17/10/2019)
Abstract: The current study aimed at evaluating the program of sharia sciences teacher training in the faculty of Sharia and Islamic studies in Al-Ahsa in the light of the Academic Criteria Accreditation. To achieve the aims of the study, the analytical descriptive method was used. The sample of the study consisted of (38) members of the program teaching staff. The researcher prepared a standard card as a research tool, consisting of (62) criteria spread out over 8 key areas of the program. After data collecting and statistical handling, results showed that arithmetic average for the availability of these criteria was (2.09, 2.05, 2.06, 1.90, 1.96, 1.52, 1.95, 1.30), these averages correspond to two availability degrees which are(available to some degree - not available).
Keywords: evaluation, accreditation of teacher training programs, academic standards.
_________________________________________________________________________________