أسباب تدني نتائج طلبة المملكة العربية السعودية في اختبار PISA 2018))
لمادة الرياضيات من وجهة نظر عينة الاختبار
محمد بن صنت الحربي(1)
جامعة الملك سعود
(قدم للنشر في 16/04/1441هـ؛ وقبل للنشر في 09/10/1441هـ)
المستخلص: هدف البحث للتعرف على أسباب تدني نتائج طلبة المملكة العربية السعودية في اختبار (PISA 2018) لمادة الرياضيات من وجهة نظر عينة الاختبار، والكشف عن الاختلاف في استجابات عينة البحث تبعًا لبعض المتغيرات، واستخدم البحث المنهج الوصفي المسحي، والاستبانة أداة له، وتكونت عينته من (20) معلمًا ومعلمةً للرياضيات، و(20) قائداً وقائدة مدرسة، وهم كامل مجتمع عينة الاختبار بمدينة الرياض، وأظهرت النتائج، أن أسباب تدني نتائج طلبة المملكة العربية السعودية في اختبار (PISA2018) لمادة الرياضيات في جميع المحاور ككل، وكذلك لكل محور على حدة من وجهة نظر عينة البحث (المعلمين والمعلمات / وقائدي وقائدات المدارس)_ جاءت بدرجة عالية، عدا المحور المتعلق بالطالب من وجهة نظر المعلمين والمعلمات جاء بدرجة عالية جدًا.فيما أظهرت النتائج عدم وجود اختلاف ذي دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات عينة الدراسة، في تحديدهم لأسباب تدني نتائج طلبة المملكة العربية السعودية في اختبار (PISA 2018) تبعًا لمتغيرات (العمل الحالي، الجنس) في جميع المحاور وككل، وتبعًا لمتغير المؤهل العلمي في محاور: (الطالب، المنهج، البيئة التعليمية). فيما ظهر اختلاف تبعًا لمتغير المؤهل العلمي في محور المعلم وفي الدرجة الكلية للأسباب لصالح أفراد العينة من حملة الماجستير.
الكلمات المفتاحية: الاختبارات الدولية - البرنامج الدولي لتقييم الطلبة - التحصيل الرياضي - المناهج وطرق التدريس - تعليم الرياضيات.
_________________________________________________________________________________
The reasons for the decline of the students’ results in Mathematics (PISA 2018) test in Saudi Arabia from the point of view of the test sample
Mohammed Sanat Alharbi(1)
King Saud University
(Received 13/12/2019; accepted 01/06/2020)
Abstract: This study aimed to identify the reasons for the decline of students’ results in the test (PISA 2018) for the subject: Mathematics from the perspective of teachers and school leaders in Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia (KSA). Also, it aimed to detect the difference in the responses of the research sample according to some variables. This study used a descriptive survey method with a questionnaire as the data-gathering tool. The sample consisted of (20) teachers of mathematics, and (20) school leaders representing the entire community of mathematics teachers in the test sample schools in Riyadh. The results showed that all themes of the reasons for the low results of the students of KSA in the test (PISA 2018) for the subject: Mathematics was high except for the theme related to the student from the teachers' point of view was very high. There was no statistically significant difference between the averages of the responses of the study sample in determining the reasons for the low results of the students of KSA in the test (PISA 2018) according to the variables (current work, gender) in all themes and as a whole, and according to the variable of the educational qualification in the themes of: (the student, curriculum, learning environment). There was a statistically significant difference between the averages of the responses of the study sample in determining the reasons for the low results of the students of the KSA in the test (PISA 2018) according to the variable of the educational qualification in the theme of the teacher and in the overall degree of the reasons for the benefit of the sample members with master degrees.
Key Words: International Examinations - International Student Assessment Program - Mathematical Achievement - Curricula and Teaching Methods - Mathematics Learning.
_________________________________________________________________________________
(1) أستاذ تعليم الرياضيات المشارك، كلية التربية - جامعة الملك سعود.
(1) Associate Professor of Mathematics Education, College of Education - King Saud University.
البريد الإلكتروني: dalhrbi@ksu.edu.sa e-mail