Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

 توقعات أولياء الأمور حول مهارات التواصل وخدمات التأهيل لأطفالهم الصم حديثي زراعة القوقعة

نجود بنت يحيى محسن العبادي(1)، وماجد عبدالرحمن عبدالعزيز السالم(2)

جامعة الملك سعود

(قدم للنشر في 11/02/1441هـ؛ وقبل للنشر في 26/05/1441هـ)

المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرف على توقعات أولياء الأمور حول مهارات التواصل وخدمات التأهيل لأطفالهم الصم حديثي زراعة القوقعة، والتعرف على ما إذا كانت هناك فروق ذوات دلالة إحصائية (عند مستوى الدلالة 0.05 ≥α) بين توقعات أولياء الأمور حول مهارات التواصل وخدمات التأهيل التي قد يحصل عليها أطفالهم الصم حديثو زراعة القوقعة تُعزى لمتغير المستوى التعليمي للوالدين، ومتغير العمر الزمني للطفل عند زراعة القوقعة. استخدم المنهج الوصفي، حيث صممت أداة الدراسة والتي تكونت من (25) عبارة موزعة على محورين، وتكونت عينة الدراسة من (222) من أولياء أمور الأطفال الصم حديثي زراعة القوقعة في مدينة الرياض. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن هناك توقعات عالية لأولياء الأمور حول مهارات التواصل لأطفالهم الصم حديثي زراعة القوقعة، في حين كانت التوقعات متوسطة لأولياء الأمور حول خدمات التأهيل المقدمة لأطفالهم. كذلك أشارت النتائج بعدم وجود أي فروق ذوات دلالة إحصائية بين متوسطات توقعات أولياء الأمور حول مهارات التواصل لأطفالهم الصم حديثي زراعة القوقعة والتي تُعزى لمتغير المستوى التعليمي للوالدين ومتغير العمر الزمني للطفل عند زراعة القوقعة. بالإضافة إلى ذلك، أوضحت نتائج الدراسة عدم وجود أي فروق ذوات دلالة إحصائية بين توقعات أولياء الأمور حول خدمات التأهيل والتي تُعزى لمتغير المستوى التعليمي للوالدين ومتغير العمر الزمني للطفل عند زراعة القوقعة.

الكلمات المفتاحية: القوقعة الإلكترونية، مهارات الاستقبال والتعبير اللفظي، خدمات التأهيل السمعي اللفظي، توقعات الوالدين.

_________________________________________________________________________________

Parents' Expectations Toward Communication Skills and Rehabilitation Services for their Deaf Children that have Newly received Cochlear Implants

Nejood Y. Alobadi(1), and Majed A. Alsalem(2)

(Received 10/10/2019; accepted 20/02/2020)

Abstract: This study aims to identify parents 'expectations toward the communication skills as well as rehabilitation services for their deaf children that have newly received cochlear implantation to determine if there were statistically significant differences (at 0.05 ≥α) among parents due to educational level of parents and child's chronological at the time of cochlear implantation. The study has designed a tool which consisted of (25) items. The participants were (222) parents of deaf newly received cochlear implants children in kindergarten and primary school in Riyadh city. The results showed there were high expectations for parents about the communication skills of their deaf children that have newly received cochlear implantation. Moreover, there were moderate expectations for parents about rehabilitation services for their deaf children. The results also indicate that there were no statistically significant differences between the averages of parents' expectations toward communication skills and the rehabilitation services that their deaf children that have newly received cochlear implantation due to the variables of educational level of the parents and the variable of child's age at the time of cochlear implantation.

Key words: Cochlear implantation, reception and verbal expression skills, verbal auditory rehabilitation services, parents' expectations.

_________________________________________________________________________________

 (1) ماجستير الصم وضعاف السمع - قسم التربية الخاصة، كلية التربية، جامعة الملك سعود.

 (1) Master of Arts, Deaf and Hard of Hearing - Department of Special Education, College of Education, King Saud University.

البريد الإلكتروني:  al-joary@hotmail.com e-mail:

(2) أستاذ مشارك بقسم التربية الخاصة، كلية التربية، جامعة الملك سعود.

 (2) Associate Professor in the Department of Special Education, King Saud University.

البريد الإلكتروني: majalsalem@ksu.edu.sa  e-mail:

 

 

Last updated on : January 12, 2023 3:04am