Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

 فعالية استخدام استراتيجية التعليم المتمايز في إكساب مهارات التفكير التاريخية والاحتفاظ بها لدى طلاب الصف الأول المتوسط في مادة الدراسات الاجتماعية والمواطنة

ناصر بن عثمان بن راشد العثمان(1)

جامعة المجمعة

(قدم للنشر في 15/03/1441هـ؛ وقبل للنشر في 14/07/1441هـ)

المستخلص: هدفت الدراسة إلى قياس فعالية استخدام استراتيجية التعليم المتمايز في إكساب مهارات التفكير التاريخي والاحتفاظ بها لدى طلاب الصف الأول المتوسط في مادة الدراسات الاجتماعية والمواطنة، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي (تصميم المجموعتين)، وتكونت العينة من (54) طالبًا من طلاب الصف الأول المتوسط موزعين على مجموعتين: مجموعة تجريبية، وقد بلغ عددهم (27) طالبًا، يدرسون باستخدام استراتيجية التعليم المتمايز، والمجموعة الضابطة، والبالغ عددهم (27) طالبًا، وهم ممن يدرسون وفق الطريقة السائدة، وطبق اختبار لقياس مهارات التفكير التاريخي تطبيقًا قبليًا وبعديًا وكذلك بعديًا (مؤجل) على المجموعتين التجريبية والضابطة، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذوات دلالة إحصائية بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي لاختبار مهارات التفكير التاريخي في مادة الدراسات الاجتماعية والمواطنة لصالح التجريبية، وكذلك وجود فروق ذوات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي (المؤجل) لاختبار مهارات التفكير التاريخي في مقرر الدراسات الاجتماعية والمواطنة لصالح التجريبية، وقيمة مربع إيتا للقياس البعدي (0.40) ، ومربع إيتا للقياس المؤجل (0.26).

الكلمات المفتاحية: أنماط التعلم، التحليل والتفسير التاريخي، التسلسل التاريخي، المرحلة المتوسطة.

_________________________________________________________________________________

The effectiveness of the differentiated education strategy in acquiring historical thinking skills and retaining it among the first class students intermediate school in social studies and citizenship course

Nasser bin Othman bin Rashid al Othman(1)

Majmaah University

(Received 12/11/2019; accepted 09/03/2020)

Abstract: The study aimed to measure the effectiveness of using differentiated instruction strategy in acquiring historical thinking skills and keeping it for intermediate students’ first-year in social and patriotism studies course. To achieve the aims of the study the researcher used the semi-experimental method (Design of the two groups) ، the sample consisted of (54) students from intermediate students first year distributed into two groups: experimental group consisted of (27) students were studied using differentiated instruction strategy. Adjuster group consisted of (27) students whom studied according to the predominant method Pre and post applied test were used to measure the historical thinking skills. Also post (postponed) for the two groups experimental and adjuster one. The study found that there were significance differences in the two groups experimental and adjuster one. in the post applied measurement in historical thinking skills in the social and patriotism studies course to the favor of the experimental. Also there were significance differences at 0.05 level between the two groups in the applied measurement (postponed) to the test of historical thinking skills in the social and patriotism studies course to the favor of the experimental, and the value of eta's square post measurement (0.40) and eta's square for the deferred measurement (0.26).

Key words: Learning Styles, Chronology, Historical analysis and interpretation, Intermediate stage.

_________________________________________________________________________________

(1) أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد، كلية التربية، جامعة المجمعة.

 (1) Assistant Professor of Curriculum and Instruction, College of Education, Majmaah University.

البريد الإلكتروني: An1906@hotmail.com e-mail:

Last updated on : January 12, 2023 3:04am