أثر استخدام التعلم المدمج في تدريس وحدة الفقه على تحصيل
طالبات الصف الثاني عشر ودافعيتهن للتعلم
رابعة بنت محمد الصقرية(1)، ومحسن بن ناصر السالمي(2)
وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان
(قدم للنشر في 09/03/1441هـ؛ وقبل للنشر في 09/08/1441هـ)
المستخلص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام التعلم المدمج في تدريس وحدة الفقه على تحصيل طالبات الصف الثاني عشر ودافعيتهن للتعلم، تكونت عينة الدراسة من (60) طالبة، قسمت إلى مجموعتين؛ (30) تجريبية و(30) ضابطة. واستخدم المنهج شبه التجريبي. ولتحقيق أهداف الدراسة أعد اختبار تحصيلي مكون من (20) سؤالًا، تم التحقق من صدق محتواه بعرضه على مجموعة من المحكمين، وأما معامل ثباته فبلغ (0,71). كما استخدم مقياس دافعية التعلم، وهو مكون من (67) عبارة تقيس خمسة عوامل، تم التحقق من صدق محتواه بعرضه على مجموعة من المحكمين، وأما معامل ثباته فبلغ (0,86). وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0,05 (α≤ بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي ومقياس دافعية التعلم لصالح المجموعة التجريبية التي درست باستخدام التعلم المدمج. وأوصت الدراسة باستخدام التعلم المدمج في تدريس التربية الإسلامية نظرًا لفاعليته في عملية التعلم.
الكلمات المفتاحية: التعلم المدمج، الفقه، التحصيل، دافعية التعلم.
_________________________________________________________________________________
The Impact of Using the Blended Learning in Teaching the jurisprudence Unit on the Achievement of the 12th Grade Students and their Motivation to Learn
Rabeaa Mohammed Al-saqri(1), and Mohsin Nasser Al-salmi(2)
The Ministry of Education in the Sultanate of Oman
(Received 06/11/2019; accepted 07/04/2020)
Abstract: This study aimed to identify the effect of using the blended learning in the teaching of the jurisprudence unit on the achievement of the 12th grade female students and their motivation to learn. The study sample consisted of 60 students divided into two groups (30 experimental and 30 control group). In order to achieve the aims of the study, a twenty question achievement test was conducted. The validity of its content was verified by presenting it to a group of arbitrators. The reliability coefficient was (0.71). Moreover, a learning motivation scale consists of 67 words was used. The validity of its content was verified by a group of arbitrators. The reliability coefficient was (0.86). The results of the study showed that there were statistically significant differences at the level of (0,05) between the mean scores of the experimental and control groups in the achievement test and the learning motivation measure in favor of the experimental group. The study recommended using the blended education in teaching Islamic education because of its effectiveness in the learning process.
Keywords: Blended Learning, jurisprudence, achievement, learning motivation.
_________________________________________________________________________________
(1) معلمة أولى بوزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان.
(1) Senior Teacher Ministry of Education, Sultanate of Oman.
البريد الإلكتروني: rabeeah107048@moe.om e-mail:
(2) أستاذ مشارك بقسم المناهج والتدريس، كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
(2) Assistant Professor Department of Curricula and Teaching, College of Education, Sultan Qaboos University.
البريد الإلكتروني: mohsins@squ.edu.om e-mail: