الدور الوسيط لمناخ الفريق في العلاقة بين القيادة الأصيلة
وسلوك تشارك المعرفة في السياق الأكاديمي
صالح بن علي يعن الله القرني(1)
جامعة الملك عبد العزيز
(قدم للنشر في 02/07/1441هـ؛ وقبل للنشر في 16/03/1442هـ)
«يتقدم الباحث بخالص الشكر لعمادة البحث العلمي بجامعة الملك عبد العزيز، جدة،
على دعمها العلمي والمادي لهذا المشروع بالمنحة البحثية رقم (G: 348-324-1441)»
المستخلص: هدفت هذه الدراسة إلى تحديد دور مناخ الفريق كمتغير وسيط في العلاقة بين القيادة الأصيلة - كما يمارسها رؤساء ومشرفات الأقسام العلمية بجامعة الملك عبد العزيز - وسلوك تشارك المعرفة بين أعضاء هيئة التدريس. واستخدمت الدراسة منهج البحث الارتباطي التنبؤي، وتم تطبيق أدوات الدراسة على عينة قوامها 291 فردًا من أعضاء هيئة التدريس. وأظهرت النتائج أن مناخ الفريق يتوسط كليًا العلاقة بين القيادة الأصيلة لدى رؤساء ومشرفات الأقسام وسلوك تشارك المعرفة بين أعضاء هيئة التدريس؛ أي إن مناخ الفريق يمثل وسيطًا كليًا في نقل تأثير القيادة الأصيلة على تشارك المعرفة. كما أظهرت النتائج أن مناخ الفريق والقيادة الأصيلة يفسران معًا 42,1% من التباين في تقديرات أعضاء هيئة التدريس لسلوك تشارك المعرفة فيما بينهم. ولخلق البيئة المواتية وتهيئة الظروف الملائمة لنماء وشيوع ثقافة مشاركة المعرفة في البيئة الأكاديمية، أوصت الدراسة القيادات الجامعية ببناء فرق العمل وشبكات التعاون المهني في الأقسام العلمية، واستخدام تدخلات الموارد البشرية في إعادة تصميم وظيفة القيادة الأكاديمية وتوصيفها وفق معايير رصينة تضمن تعيين واختيار القيادات الأكاديمية الكفؤة التي تتوافر على مقومات القيادة الأصيلة.
الكلمات المفتاحية: القيادة الأصيلة، مناخ الفريق، سلوك تشارك المعرفة.
_________________________________________________________________________________
The Mediating Role of Team Climate in the Relationship between Authentic Leadership and Knowledge Sharing Behavior in an Academic Context
Saleh Ali Y. Alqarni(1)
King Abdulaziz University
(Received 26/02/2020; accepted 02/11/2020)
Abstract: This study aimed to identify the mediating role of team climate (TC) in the relationship between department heads’ authentic leadership (AL) and knowledge sharing behavior among teaching faculty in the academic departments at King Abdulaziz University (KAU). The study used a predictive correlational research design. The study tools were applied to a sample comprised of 291 faculty members. Findings showed that team climate fully mediates the relationship between department heads’ authentic leadership and knowledge sharing behavior among teaching faculty; that is, team climate acts as a mediator in transferring the impact of authentic leadership on knowledge sharing. Findings also showed that team climate and authentic leadership together explain 42.1% of the variation in faculty members' perceptions of their knowledge sharing behavior. To create an enabling environment and conditions for growth and spread of knowledge sharing culture in the university environment, university leadership is recommended to give maximum attention to team building and collaborative professional networks within academic departments; use human resource interventions to redesign the academic leadership profession to include sound standards that ensure appointing competent academic leaders who possess the essential qualities of authentic leadership.
Key words: authentic leadership, team climate, knowledge sharing behavior
_________________________________________________________________________________
(1) أستاذ القيادة التعليمية المشارك، بجامعة الملك عبد العزيز.
(1) Associate Professor of Educational Leadership, King Abdulaziz University.
البريد الإلكتروني: saalqarni@kau.edu.sa e-mail