Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

فاعلية نموذج مقترح لمنصات الفيديو الرقمي عبر نظام للتعلم المقلوب

في تنمية التفكير الإبداعي لدى طلاب المرحلة المتوسطة

فـهـد بن سليـم سالم الحافظي(1)

جامعة الملك عبد العزيز

(قدم للنشر في 18/06/1441هـ؛ وقبل للنشر في 01/10/1441هـ)

المستخلص: استهدف البحث تحديد فاعلية منصات الفيديو الرقمي التي يتم تطويرها لإدارة أنظمة التعلم المقلوب في تنمية قدرات التفكير الإبداعي لدى طلاب المرحلة المتوسطة في مدينة جدة. تم استخدام المنهج شبه التجريبي للمقارنة بين المجموعتين التجريبية والضابطة حيث تم تدريس المجموعة التجريبية باستخدام نظام الفصول المقلوبة القائم على منصات الفيديو الرقمي، في حين تم تدريس المجموعة الضابطة باستخدام الطريقة الاعتيادية. تكونت عينة البحث من (70) طالبًا تم توزيعهم عشوائيًا على مجموعتي البحث. تم تطوير اختبار للتفكير الإبداعي ضمن محتويات مقرر الحاسب الآلي لطلاب المرحلة المتوسطة. أظهرت النتائج أفضلية طلاب المجموعة التجريبية التي استخدمت الفصول المقلوبة القائمة على النموذج المقترح لمنصات الفيديو الرقمية في تنمية قدرات التفكير الإبداعي وذلك بالمقارنة مع طلاب المجموعة الضابطة.

الكلمات المفتاحية: العملية التعليمية، المستحدثات التكنولوجية، الوسائط الرقمية، التصميم التعليمي.

_________________________________________________________________________________

The effectiveness of a proposed model for digital video platforms through flipped learning system in developing creative thinking in intermediate school

Fahad Saleem Al Hafdi(1)

King Abdulaziz University

(Received 12/02/2020; accepted 24/05/2020)

Abstract: The aim of this research is to determine the effectiveness of digital video platforms that are being developed to manage flipped learning systems in developing creative thinking capabilities among intermediate school students in the city of Jeddah. The quasi-experimental approach was used to compare the experimental and control groups. The experimental group was taught using flipped classroom system based on digital video platforms, while the control group was taught using the usual method. The research sample consisted of (70) students, randomly distributed among the two research groups. A creative thinking test was developed within the contents of the computer course for intermediate school students. The results showed the preference of students of the experimental group that used flipped classes based on the proposed model for digital video platforms in developing the capabilities of creative thinking, compared to students of the control group.

Keywords: The educational process, technological innovations, digital media, educational design.

_________________________________________________________________________________

(1) أستاذ تقنيات التعليم المساعد، كلية الدراسات العليا التربوية، جامعة الملك عبد العزيز، جدة، المملكة العربية السعودية.

 (1) Assistant Professor of Educational Technologies, College of Graduate Studies in Education, King Abdulaziz University, Jeddah, Saudi Arabia.

البريد الإلكتروني:  falhafdi@kau.edu.sa  e-mail:

 

 

 

Last updated on : January 12, 2023 3:04am