Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

تصورات معلمات الطالبات ذوات اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه حول معيقات التعليم عن بُعد في ظل جائحة فيروس كورونا المستجد

مدى محمد باعلي(1)، وعبير عبدالله الحربي(2)

جامعة الملك سعود

(قدم للنشر في 06/06/1442هـ؛ وقبل للنشر في 23/08/1442هـ)

المستخلص: في ظل الانتقال السريع والمفاجئ للتعليم عن بُعد واستمرار العملية التعليمية خلال جائحة فيروس كورونا المستجد، هدفت الدراسة إلى فهم معيقات التعليم عن بُعد التي تواجه معلمات الطالبات ذوات اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه أثناء جائحة فيروس كورونا المستجد، استخدم المنهج النوعي لتحقيق أهداف الدراسة، أجريت مقابلات فردية مع ست معلمات في المدارس الحكومية المدرج بها برنامج فرط الحركة وتشتت الانتباه بمدينة الرياض، ومن خلال التحليل الفئوي توصلت الدراسة إلى مجموعة من المعوقات تمثلت في معيقات مادية، ومعرفية، وتربوية من ضمنها المعيقات المتعلقة بالبرنامج التربوي الفردي وبالوسائل التعليمية، ومعيقات تقنية، وأسرية، وزمنية، ومكانية، وشخصية متعلقة بسمات الطالبات ذوات اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه، ولخّصت الدراسة بعض الحلول المقترحة.

الكلمات المفتاحية: تحديات التعليم عن بعد، كوفيد 19، التربية الخاصة.

___________________________________________________________

Perceptions of the teachers of girls with attention deficit and hyperactivity disorders about barriers of distance learning during coronavirus pandemic

Mada Mohammed Baali(1), and Abeer Abdullah Al-Harbi(2)

King Saud University

(Received 19/01/2021; accepted 05/04/2021)

Abstract: In light of the sudden shift to distance learning to pursue education during corona virus pandemic, this study aims to understand distance learning barriers as perceived by special education teachers in their work with girls with attention deficit and hyperactivity disorders (ADHD).. Qualitative methodology was applied by conducting interviews with six teachers in public schools in Riyadh and thematically analyzing their data. The study found a set of barriers, which are: financial, technical, spatial, related to time, educational barriers connected to instructional methods and individualized education programs, family-related barriers such as attitudinal and knowledge, and barriers caused by the characteristics of students with ADHD. Suggestions and implications were discussed as well..

Key words: Distance education, Challenges, ADHD, Covid-19.

___________________________________________________________

(1) كلية التربية - جامعة الملك سعود.

 (1) College of Education - King Saud University.

البريد الإلكتروني:  Mada-baali@hotmail.com e-mail:

(2) كلية التربية - جامعة الملك سعود.

(2) College of Education - King Saud University.

البريد الإلكتروني:  alhabeer@ksu.edu.sa e-mail

Last updated on : January 12, 2023 3:04am