Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

أثر وحدة تدريسية مطورة وفق مدخل العلوم المتكاملة (العلوم، التقنية، الهندسة، الفنون، الرياضيات)
في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طالبات الصف الأول المتوسط

أحلام محمد مهناء العنزي(1)، وفياض حامد العنزي(2)

إدارة تعليم حائل، وجامعة الجوف

(قدم للنشر في 07/06/1441هـ؛ وقبل للنشر في 18/01/1442هـ)

المستخلص: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن أثر وحدة تدريسية مطورة وفق مدخل العلوم المتكاملة (العلوم، التقنية، الهندسة، الفنون، الرياضيات)، في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طالبات الصف الأول المتوسط. استُخدم المنهج شبه التجريبي بتصميم المجموعتين بهدف قياس أثر وحدة (العلم وتفاعلات الأجسام) المطورة وفق منهج العلوم المتكاملة. واختيرت عينة الدراسة الأساسية بطريقة قصدية من مدارس المرحلة المتوسطة (بنات) في محافظة رياض الخبراء بمنطقة القصيم، إذ بلغ عدد طالبات المجموعة التجريبية (82) طالبة، كمجموعة تدرس الوحدة المطورة وفق منهج العلوم المتكاملة، وبلغ عدد طالبات المجموعة الضابطة (82) طالبة، كمجموعة تتلقَّى دروس الوحدة كما وردت بالكتاب المدرسي، وتم تطبيق اختبار مهارات التفكير الإبداعي (الطلاقة، الأصالة، المرونة، الإفاضة أو التفاصيل) على المجموعتين قبليًّا وبعديًّا. وأسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في اختبار مهارات التفكير الإبداعي لصالح طالبات المجموعة التجريبية في اختبار مهارات التفكير الإبداعي. وأوصت الدراسة بتضمين مقررات العلوم في مراحل التعليم العام لأنشطة تسهم في تنمية مهارات التفكير الإبداعي.

الكلمات المفتاحية: مدخل العلوم المتكاملة (STEAM)، مهارات التفكير الإبداعي، تدريس العلوم، وحدة مطورة في العلوم.

_________________________________________________________________________________

The effect of an instructional unit developed in light of STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) on Improving Creative Thinking Skills in First Grade Middle School Female Students

Ahlam Alanzi(1), and Fayadh Hamed Alanazi(2)

Hail Education Directorate, Jouf University

(Received 01/02/2020; accepted 05/09/2020)

Abstract: The purpose of the present study was to investigate the effect of the unit developed in the light of the integrated science curriculum (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) STEAM, in developing creative thinking skills of first-grade middle school students. The quasi-experimental method (two-groups design)was used to measure the effect of the unit of "Science and interactions of objects" developed in the light the integrated Science curriculum STEAM in developing creative thinking skills. The sample of the study was selected purposively from the middle schools (girls) in the province of Riyadh Al Khabra in Qassim. The experimental group consisted of (82) students from the first middle school in Riyadh Al Khabra, as a group studying the unit "science and interactions of objects" developed according to the integrated science curriculum (STEAM), While the control group included (82) students received the traditional textbook unit. Both groups took creative thinking skills test (fluency, flexibility, originality, and elaboration) The results indicated statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group in creative thinking skills test favoring for the benefit of experimental group. The study recommended the inclusion of STEAM in the general education stages in order to enhance creative thinking skills.

Keywords: STEAM, Creative Thinking Skills, Teaching Science, Developed Unit.

_________________________________________________________________________________

 (1) إدارة تعليم حائل.

 (1) Hail Education Directorate.

البريد الإلكتروني:  ms.ahlamm@gmail.com e-mail:

(2) أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المشارك، كلية التربية، جامعة الجوف.

 (2) Associate Professor of Curricula and Teaching Methods of Science, College of Education, Jouf University

البريد الإلكتروني: fayad@ju.edu.sa  e-mail

Last updated on : January 12, 2023 3:04am