علاقة مهارة الوعي الصوتي بالأداء القرائي لدى تلميذات الصفوف الأولية
عبدالله بن محمد السريّع(1)، ونور بنت عبيد العتيبي(2)
جامعة الملك سعود، ووزاة التعليم
(قدم للنشر في 28/08/1441هـ؛ وقبل للنشر في 16/03/1442هـ)
المستخلَص: هدف البحث الحالي إلى تعرُّف طبيعة العلاقة بين مهارة الوعي الصوتي والأداء القرائي (قراءة الكلمات قراءةً صحيحة) لدى تلميذات الصفوف الأولية، ومدى إمكانية أن يتنبأ الوعي الصوتي بالأداء القرائي في العربية. واستخدم الباحثان المنهج الارتباطي للكشف عن طبيعة العلاقة بين متغيري الوعي الصوتي والأداء القرائي. وقد طبقت الدراسة على عينة مكونة من (90) تلميذة (30 تلميذة من كل صف) تم اختيارهن بطريقة قصدية من مدراس التعليم الحكومي في مدينة الدوادمي. وقد توصل البحث من خلال أداتي البحث، مقياسي مهارات الوعي الصوتي والأداء القرائي، إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالَّة إحصائيًا بين متغير الوعي الصوتي ومتغير الأداء القرائي لدى تلميذات الصف الأول والثاني الابتدائي (ر= 0.565، و0.496)، في حين لم تكن هناك علاقة بين المتغيرين، الوعي الصوتي من جهة ومتغير الأداء القرائي من حيث الصحة القرائية ووقت معالجة الكلمات من جهة أخرى لدى تلميذات الصف الثالث الابتدائي. وأظهرت النتائج أن اثنين وثلاثين بالمائة (32%) من الأداء القرائي المتمثِّل في صحة قراءة الكلمات للصف الأول الابتدائي يُمكن التنبؤ به من خلال متغيِّر الوعي الصوتي، وما نسبته خمس وعشرون بالمائة (25%) من الأداء القرائي المتمثِّل في صحة قراءة الكلمات للصف الثاني الابتدائي يُمكن التنبؤ به من خلال متغيِّر الوعي الصوتي. وأوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بتدريب تلميذات الصفوف الأولية (الصف الأول تحديدًا) على الوعي الصوتي؛ وذلك لما له من أثر إيجابي في الأداء القرائي.
الكلمات المفتاحية: النجاح في القراءة، الوعي الفونيمي، تعرُّف الكلمات، تعليم القراءة.
_________________________________________________________________________________
The Relationship between Phonemic Awareness and Reading Performance for Primary Grade Female Students
Abdullah M. Alseraye(1), and Noor Obaid Alotaibi(2)
King Saud University & Ministry of education
(Received 21/04/2020; accepted 01/11/2020)
Abstract: This study aimed at identifying the relationship between phonemic awareness (PA) and reading performance (reading accuracy) among primary grade female students and whether reading performance success can be predicted by PA. To achieve the objective of the study, the researcher adopted a descriptive approach (correlational methodology and regression) to identify the relationship between PA and reading performance. The population consisted of all primary grade female students (first, second, and third grades) in governmental schools in the public education in the Kingdom of Saudi Arabia while the sample consisted of (90) students who were chosen in a purposed way from public schools in Al- Dawadmi city. The results revealed that there is a significant positive correlation between PA variable and reading performance as measured by the word reading accuracy among first and second grade female students (r= 0.565 and 0.496, respectively). However, there was no correlation between PA and reading performance for the third grade data. Further, the results revealed that (32%) of reading performance of first grade as measured by word reading accuracy can be predicted by the PA variable, and (25%) of reading performance of second grade as measured by word reading accuracy can be predicted by the PA variable. Accordingly, the study recommended that first grade students be trained on PA due to its positive correlation with reading performance.
Keywords: reading success, phonemic awareness, word recognition, teaching reading.
_________________________________________________________________________________
(1) أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية المشارك، كلية التربية، جامعة الملك سعود.
(1) Associate Professor of Curricula and Teaching Methods of Arabic Language, College of Education, King Saud University.
البريد الإلكتروني: aalseraye@ksu.edu.sa e-mail:
(2) وزارة التعليم (ماجستير مناهج وطرق تدريس اللغة العربية).
(2) Ministry of Education (Master of Curricula and Methods of Teaching Arabic).
البريد الإلكتروني: w.omar@mail.net.sa e-mail: