Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

التعليم الإلكتروني في المدارس الخاصة بسلطنة عمان في ظل جائحة كورونا:  مدى الجاهزية ومتطلبات التطوير

علي مهدي كاظم (1)، ورابعة محمد الصقرية (2)، ومحمود محمد العبري(3)، وخالد ناصر العوفي(4)، ومحمد خميس الحضرمي (5)، ووضحى سباع السعدية(6)، ووفاء علي بني عرابة (7)، ووفاء يعقوب الحوسنية (8).

(قدم للنشر في 7/8/1442هـ؛ وقبل للنشر في 7/2/1443هـ)

*  مشروع ممول من مجلس البحث العلمي بسلطنة عمان / البرنامج البحثي لوباء فايروس كورونا COVID-19، RC/COVID-EDU/PSYC/20/01

الملخص: استهدفت الدراسة تحديد مستوى جاهزية المدارس الخاصة بسلطنة عمان لتقديم التعليم الإلكتروني في ظل جائحة كورونا، ومعرفة متطلبات تطويره، والتحديات والحلول المقترحة من وجهة نظر مديري المدارس والمعلمين والطلبة وأولياء الأمور، ومعرفة دلالة الفروق بين الجنسين والبرنامج التعليمي المطبق في المدرسة. تم اختيار أربع عينات بلغ حجمها 2292 فردًا (43 مدير مدرسة، و438 معلمًا، و963 طالبًا، و848 ولي أمر). وتم تصميم أربع استبانات بعد التحقق من خصائصها السيكومترية. في مجال نتائج الجاهزية، يرى مديرو المدارس أن مستوى الجاهزية جيد، ويراها المعلمون مقبولة، في حين يراها الطلبة وأولياء الأمور ضعيفة (غير جاهزة). وفي مجال متطلبات التطوير يرى مديرو المدارس أنها مهمة بدرجة كبيرة، في حين يرى المعلمون وأولياء الأمور أنها مهمة بدرجة متوسطة، ويراها الطلبة مهمة بدرجة مقبولة. وأما الفروق بين الجنسين فقد أظهرت النتائج عدم دلالة الفروق بين الجنسين لدى العينات الأربع في جاهزية المدارس، وفي متطلبات تطوير البرنامج. وأما نتائج الفروق في متغير البرنامج التعليمي فقد أظهرت نتائج الجاهزية دلالة الفروق لدى العينات الأربع؛ حيث كانت أعلى في البرنامج الدولي، يليه البرنامج ثنائي اللغة، ثم الأحادي، وفي متطلبات التطوير كانت الفروق غير دالة من وجهة نظر المديرين، ودالة من وجهة نظر المعلمين والطلبة وأولياء الأمور؛ حيث كانت مهمة أكثر في البرنامج الدولي، يليه البرنامج ثنائي اللغة، ثم الأحادي.

الكلمات المفتاحية: التعليم عن بعد، كوفيد-19، المدارس الخاصة، سلطنة عمان.

E-learning in private schools in the Sultanate of Oman with reference to the Corona pandemic: The extent of readiness and development requirements

Ali Mahdi Kazem(1), Rabeaa Mohammed AlSaqri(2), Mahmood Mohamed Al Abri(3), Khalid Nasser Alaufi(4), Mohammed Khamis Al Hadhrami(5), Wadhha Sabaa Al-Saadi(6), Wafa Ali Bany Oraba(7), and Wafa Yaqoob Alhousni(8)

(Received  21/3/2021; Accepted 15/9/2021)

 

Abstract: The explored private schools’ readiness for e-learning during the COVID-19 pandemic in the Sultanate of Oman. It also examined perceptions of the requirements for e-learning improvement.  Perspectives of school administrators, teachers, students, and parents were surveyed and the effect of gender and type of educational program were examined. Four samples, totaling 2292 participants, were selected from 43 private schools (43 school principals, 438 teachers, 963 students, and 848 parents). With regard to school readiness for e-learning, school principals rated it as very good (i.e., ready), teachers perceived it as good (i.e., needs support), while students and parents considered it as weak (i.e., not ready). As per how schools can improve e-learning practices in school, school principals rated the requirements for improvement as very important, teachers and parents as Medium, while students saw them as acceptable. Gender had no effect of the participants’ perceptions of school readiness and improvement requirements. The type of educational program showed an effect of the participants’ perceptions of school readiness as international schools showed more readiness than bilingual and monolingual schools. Such effect was not significant school principals even though it was significant for teachers, parents, and students in international, bilingual and monolingual schools, respectively. 

Keywords: E-learning, COVID-19, private schools, Oman

 

(1) أستاذ بقسم علم النفس، كلية التربية، جامعة السلطان قابوس، سلطنة عمان| Professor, Department of Psychology, College of Education, Sultan Qaboos University, Oman.| amkazem@squ.edu.om

(2) معلمة أولى تربية إسلامية، وزارة التربية والتعليم، سلطنة عمان| Senior Teacher of Islamic Education, Ministry of Education, Oman، rabeeah107048@moe.om

(3) وزارة التربية والتعليم، سلطنة عمان| Assistant Director General for Student Counseling, Center for Vocational Guidance and Student Counseling, Ministry of Education, Oman| alabri@moe.om

(4)  وزارة التربية والتعليم، سلطنة عمان| Assistant Director of Licensing Department, Ministry of Education, Oman| khalid.alufi@moe.om

(5) وزارة التربية والتعليم، سلطنة عمان| Employees Affairs Researcher, Ministry of Education, Oman| mkh@moe.om

(6)  وزارة التربية والتعليم، سلطنة عمان| Senior Supervisor of Early Education, Ministry of Education, Oman| wadha-79@moe.om

(7) معلمة تربية إسلامية، وزارة التربية والتعليم، سلطنة عمان| Teacher of Islamic Education, Ministry of Education, Oman| wafaa2011@moe.om

(8) معلمة فيزياء، وزارة التربية والتعليم، سلطنة عمان| Teacher of Physics, Ministry of Education, Oman| wfalhosni@gmail.com

 

 

Last updated on : January 12, 2023 3:04am