Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

الضغوط النفسية والتثاقفية لدى طلاب المنح الدراسية الناطقين باللغة العربية في جامعة الكويت*

أحمد حمد الجخيدب (1)، وحصة عبدالرحمن النصار (2)، وهشام فتحي جاد الرب (3)

قسم علم النفس- كلية العلوم الاجتماعية جامعة الكويت

(قدم للنشر في 24/8/1442هـ؛ وقبل للنشر في 20/4/1443هـ)

المستخلص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الفروق بين طلاب المنح الدراسية الناطقين باللغة العربية في جامعة الكويت في الضغوط النفسية والتثاقفية وفقًا لمتغيرات النوع، والجنسية، والعمر، ومدة الإقامة، وفحص الفروق بين طلاب المنح الدراسية والطلبة الكويتيين في الضغوط النفسية. طبقت عينة الدراسة (ن=267، 119 وافدًا؛ ن= 148 طالبًا كويتيًا) مقياس الضغوط النفسية المدركة ومقياس الضغوط التثاقفية للطلبة الأجانب. وكشفت النتائج أن إدراك الفشل في مواجهة الضغوط النفسية كان أعلى لدى طالبات المنح الدراسية مقارنة بطلبة المنح الذكور، ولدى الطلبة الكويتيين مقارنة بطلبة المنح الدراسية. وأن طلبة المنح الأجانب حصلوا على درجات أعلى من الطلبة العرب في كلٍّ من الدرجة الكلية للضغوط التثاقفية وأبعادها (التمييز المدرك، والكراهية/الرفض، والخوف والذنب) باستثناء بُعد الحنين للوطن. كما يوجد ارتباط موجب دال إحصائيًا بين متغير العمر والضغوط التثاقفية وأبعادها المختلفة باستثناء بُعد الحنين للوطن. وأخيرًا، توصلت الدراسة إلى أنه يمكن التنبؤ بدرجة الضغوط التثاقفية لدى طلبة المنح الدراسية بشكل دال إحصائيًا باستخدام المتغيرات (النوع-الجنسية- العمر- مدة الإقامة) بعد ضبط متغير العجز عن مواجهة الضغوط النفسية.

كلمات مفتاحية: التثاقف، الضغوط النفسية المدركة، الطلبة الوافدين، المتغيرات الديموغرافية، الطلبة العرب.     

Psychological and Acculturative Stress among the Arabic-Speaking International Students at Kuwait University

Ahmad H. Al-Jkhaideb -Hessah A.  Alnassar - Hesham F. Gadelrab

Psychology Department- College of Social Sciences-Kuwait University

(Received 7/4/2021; Accepted 26/11/2021)

ABSTRACT: The present study aimed to investigate the differences among international students (Arabic speaking only) at Kuwait University in perceived psychological stress and acculturative stress according to gender, nationality, age, and length of stay. In addition, the study explored the difference between international and Kuwaiti students in psychological stress. Two hundred and sixty-seven students (N= 119 international students; and N= 148 Kuwaiti students) completed Perceived Stress Scale and Acculturative Stress Scale for International Student (ASSIS). The results showed that a higher score to perceive the failure to cope with stress was obtained by female international students vs. males, and by Kuwaiti students vs. international students. No significant differences were obtained in ASSIS or its subscales with regard to gender and length of stay. However, foreign international students scored higher than Arab international students in the total score of ASSIS and its subscales (Perceived Discrimination, Hate/Rejection, & Fear/Guilt) except for Homesickness. Age positively correlated with ASSIS; whereas the length of stay did not correlate with either the failure to cope with stress or ASSIS. Finally, the study found a significant incremental variance in acculturative stress when introducing gender, nationality, age, and length of stay to psychological stress.

Keywords: acculturation, perceived psychological stress, international students, Arab students, demographic variables.

 

*تم الاعتماد على البيانات الخاصة في أطروحة الماجستير للباحث الأول

الجخيدب، أحمد حمد. (2020). الضغوط النفسية والتثاقفية لدى طلاب المنح الدراسية الناطقين باللغة العربية في جامعة الكويت (رسالة ماجستير غبر منشورة)، جامعة الكويت.

(1) باحث نفسي، وزارة التربية، الكويت  .

 (1) Psychological Researcher, Ministry of Education, Kuwait

البريد الإلكتروني: abu.shab@hotmail.com   e-mail:

(2) أستاذ مشارك ، قسم علم النفس ، كلية العلوم الاجتماعية ، جامعة الكويت .

 (2) Associate Professor, Psychology Department, College of Social Sciences, Kuwait University

البريد الإلكتروني: h.edu@ku.edu.kw   e-mail:

(3) أستاذ، قسم علم النفس ، كلية العلوم الاجتماعية ، جامعة الكويت .

(3) Professor, Psychology Department, College of Social Sciences, Kuwait University

البريد الإلكتروني :  hesham.gadelrab@ku.edu.kw    e-mail:

 

 

Last updated on : January 12, 2023 3:04am