فاعلية إستراتيجية تدريسية قائمة على النظرية التداولية في تنمية مهارات الفهم الاستماعي لدى طلاب الصف الأول المتوسط
خالد بن إبراهيم بن علي التركي(1)
قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية- جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية
(قدم للنشر في 22/9/1442هـ؛ وقبل للنشر في 18/1/1443هـ)
المستخلص: هدفت الدراسة إلى بناء إستراتيجية قائمة على النظرية التداولية ومعرفة فاعليتها في تنمية مهارات الفهم الاستماعي لدى طلاب الصف الأول المتوسط. ولتحقيق ذلك؛ حُددت قائمة بمهارات الفهم الاستماعي المناسبة لطلاب الصف الأول المتوسط وعددها (14) مهارة، موزعة على أربعة مستويات: (الفهم الحرفي، والفهم التفسيري، والفهم الناقد، والفهم الإبداعي). استخدم المنهج شبه التجريبي في بناء الإستراتيجية القائمة على النظرية التداولية ومعرفة فاعليتها في تنمية هذه المهارات، وذلك بتطبيقها على عينة من (48) طالبًا، وقسمت العينة إلى مجموعتين: الأولى تجريبية دُرّست باستخدام الإستراتيجية، والأخرى ضابطة دُرّست بالطريقة التقليدية، وكانت أداة القياس هي الاختبار القبلي والبعدي في مهارات الفهم الاستماعي. وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين المتوسطات الحسابية لدرجات الطلاب في الاختبار البعدي لصالح المجموعة التجريبية، وأوصت الدراسة باستخدام الإستراتيجية في تنمية هذه المهارات.
الكلمات المفتاحية: أساليب التعلم، المهارات اللغوية، المرحلة المتوسطة.
The Effectiveness of a Teaching Strategy Based on Pragmatic Theory in Developing the Listening Comprehension Skills of First-grade Intermediate Students
Khaled Ibrahim Ali Alturki
Department of Curricula and Teaching Methods, College of Education - Imam Muhammad bin Saud Islamic University
(Received 4/5/2021; Accepted 26/8/2021)
Abstract: The study aimed to build a strategy based on pragmatic theory and determine its effectiveness in developing listening comprehension skills among first-grade intermediate students. To achieve this, a list of appropriate listening comprehension skills was identified for first-grade intermediate students, which included (14) skills distributed in four levels: (literal comprehension, explanatory comprehension, critical comprehension, and creative comprehension). Also, the strategy was built and its effectiveness in developing these skills was determined using the quasi-experimental approach by applying it to a sample of (48) students. The sample was divided into two groups, the first is an experimental one that was taught using the strategy, and the other is a control group that was taught in the traditional way. The measurement tool was a pre and post test in listening comprehension skills. The results showed that there are statistically significant differences between the arithmetic means of students' scores in the post-test in favor of the experimental group. The study recommended using the strategy in developing these skills.
Key words: Learning Styles, language skills, Intermediate stag.
(1) أستاذ مشارك- قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية- جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية
(1) Associate professor -Department of Curricula and Teaching Methods, College of Education - Imam Muhammad bin Saud Islamic University.
البريد الإلكتروني kaltrk@hotmail.com: e-mail