Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

أثر استراتيجية التعلم القائم على المشروع في تنمية مهارات المرونة المعرفية باستخدام التقنية في التعليم والتعلم والاتجاه نحو تطبيقات تقنية المعلومات والاتصالات[1]

رندا بنت عبد الله الحربي، وريم بنت عبد المحسن العبيكان

(1) معلمة-وزارة التعليم & (2) أستاذ التربية وعلوم الحاسب المشارك، جامعة الملك سعود

(قدم للنشر في 1/1/1443هـ؛ وقبل للنشر في 21/6/1443هـ)

المستخلص: هدفت الدراسة إلى التّعرف على أثر استراتيجية التعلم القائم على المشروع في تنمية مهارات المرونة المعرفية المتعلقة بمقرر تطبيقات تقنية المعلومات والاتصال في التعليم والتعلُّم والاتجاه نحوها. تم استخدام المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعتين التجريبية والضابطة لقياس أثر المتغير المستقل (طريقة التدريس) على المتغير التابع (مهارات المرونة المعرفية والاتجاه نحو تطبيقات تقنية المعلومات والاتصالات في التعليم والتعلم). بلغت عيِّنة الدراسة (34) طالبة من طالبات كلية التربية بجامعة الملك سعود ممن درسن مقرر (251) نهج في الفصل الدراسي الأول لعام (1441هـ).  وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس المرونة المعرفية، ومقياس الاتجاه نحو تطبيقات تقنية الاتصالات والمعلومات في التعليم والتعلم. وأظهرت نتائج الدراسة وجود أثر إيجابي لاستراتيجية التعلم القائم على المشروع في تنمية مهارات المرونة المعرفية المتعلقة بمقرر تطبيقات تقنية المعلومات والاتصالات في التعليم والتعلُّم والاتجاه نحوها. وقدمت الدراسة عددًا من التوصيات منها: إجراء دراسات تجريبية لمعرفة أثر طرق تدريس مختلفة كالفصول المقلوبة في تنمية مهارات المرونة المعرفية، والاتجاه نحو تطبيقات تقنية المعلومات والاتصالات في التعليم العالي.

الكلمات المفتاحية: التعليم العالي، مهارات المرونة المعرفية.

The Effect of Project-Based Learning Strategy on the Development of Cognitive Flexibility Skills using Technology in Teaching and Learning and Attitude towards ICT Applications

Randa A. Alharbi(1) and Reem A. Alebaikan(2)

(1) Teacher- Ministry of Education & Associate professor in Computer Education - Curriculum & (2)Instruction Department- King Saud University

(Received 10/8/2021; Accepted 25/1/2022)

Abstract: The aim of this study was to investigate the effect of project-based learning strategy on the development of cognitive flexibility skills and attitude towards ICT applications course in teaching and learning. The study used semi-experimental methodology to measure the effect of the independent variable "method of teaching" on the dependent variable "cognitive flexibility skills"& "Attitude Towards ICT Applications". The sample consisted of (34) female students from college of education at King Saud University, who was enrolled in the course of "Applications of Information and Communication Technology in Learning and Teaching" in the first semester of (2019/2020). The study methods were the cognitive flexibility scale and the attitudes scale towards ICT applications in teaching and learning. In conclusion, this study demonstrated the positive effect of project-based learning on cognitive flexibility skills and attitude towards ICT. The study results presented several recommendations such as conducting experimental studies to investigate the effect of teaching methods such as flipped classrooms on the development of cognitive flexibility skills in K-12 and university education.

Keywords: Higher education, Cognitive flexibility skills.  

(1)  معلمة-وزارة التعليم

البريد الإلكتروني e-mail:Randa.abdullah@gmail.com   

 (1) Teacher- Ministry of Education

(2)  أستاذ التربية وعلوم الحاسب المشارك، جامعة الملك سعود

البريد الإلكتروني:  e-mail :ebaikan@ksu.edu.sa

 (2)  Associate professor in Computer Education - Curriculum & Instruction Department- King Saud University.

 

 

 

[1] هذا البحث مستل من رسالة علمية:

الحربي، رندا بنت عبدالله. (1441). أثر استراتيجية التعلم القائم على المشروع في تنمية مهارات المرونة المعرفية المتعلقة بمقرر تطبيقات تقنية المعلومات والاتصال في التعليم والتعلم والاتجاه نحوها[رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة الملك سعود، المملكة العربية السعودية.

 

Last updated on : January 12, 2023 3:04am