فاعلية استخدام إستراتيجية الرسم السريع على تحسين مهارات حلّ المسائل الرياضية اللفظية لدى الطالبات ذوات صعوبات تعلُّم الرياضيات
فاعلية استخدام إستراتيجية الرسم السريع على تحسين مهارات حلّ المسائل الرياضية اللفظية لدى الطالبات ذوات صعوبات تعلُّم الرياضيات
حكمت مهدي آل مشيرب، ومريم فيصل النعيم
(1) ماجستير التربية الخاصة في صعوبات التَّعلُّم- جامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل & ( 2) أستاذ مساعد بقسم التربية الخاصة - جامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل
(قدم للنشر في 14/4-1443هـ ؛ وقبل للنشر في 17/10/1443هـ)
المستخلص: هدفت الدِّرَاسة الحالية التّحقق من فاعلية استخدام إستراتيجية الرسم السريع على تحسين مهارات حلّ المسائل الرياضية اللفظية لدى عيّنة قصديّة مكوّنة من ثلاث طالبات ذوات صعوبات تعلُّم الرياضيات من الصف الرابع الابتدائي. اُستخدم المنهج شبه التجريبي وفقَ تصميم دراسة الحالة الواحدة (A-B-A-B). وأشارت النتائج إلى وجود فروق بين مستوى الأداء القبلي للطالبات الثلاث في مرحلة الخط القاعدي، والبعدي في مرحلة التَّدخل لصالح الأداء البعدي. وجرى التحقق من صدق هذه النتائج من خلال سحب المعالجة في مرحلة سحب التَّدخل، ومقارنته بالأداء في مرحلة إعادة التَّدخل. واتضح أن استخدام إستراتيجية الرسم السريع كانت إيجابية لصالح الأداء في مرحلة إعادة التَّدخل، وأُضيفت مرحلة أخيرة للصيانة؛ بهدف قياس احتفاظ الطالبات للمهارة، وكانت النتائج إيجابية لجميع المشاركات، وتوصي الباحثتان الاستفادة من تطبيق إستراتيجية الرسم السريع لتسهيل عملية تعليم مهارات حلّ المسائل الرياضية اللفظية، ورفع مستوى الأداء التحصيلي للطلبة ذوي صعوبات تعلُّم الرياضيات.
كلمات مفتاحية: إستراتيجية- المهارات الرياضية اللفظية- الرسم السريع- صعوبات تعلُّم الرياضيات.
The Effectiveness of Using Fast Draw Strategy to Improve the Skills of Solving Mathematical Verbal Problems for Students with math learning Disabilities
Hekmat Mahdi Al-mushaireb and Mariam Faisal Alnaim
(1)Master of Special Education in Learning Difficulties - Imam Abdul Rahman bin Faisal University &(2) Assistant Professor, Department of Special Education - Imam Abdul Rahman bin Faisal University
(Received 19/11/2021; Accepted 18/5/2022)
Abstract: The present study aimed to verify the effectiveness of using the FAST DRAW strategy in improving the skills of verbal mathematical problem solving among a purposive Intended sample Consisting of three female students with Mathematical Learning Difficulty (MLD) at the fourth grade of primary school. Single subject research (the quasiexperimental approach) was used Single Subject Designs (A-B-A-B). The results indicated that there were differences between the pre-performance level of the three students in the baseline phase and the post in the intervention phase in favor of the post-performance. The validity of these results was verified through withdrawal of treatment in the withdrawal phase, and its comparison with performance in the re-intervention phase. While it became clear that the use of the rapid drawing strategy was positive in favor of performance in the re-intervention phase. A final maintenance phase was added in order to measure student retention and the results were positive for all participants. The researchers recommend making use of the application of the FAST DRAW strategy to facilitate the teaching of verbal mathematical problem-solving skills, and to raise the level of achievement of students with mathematics learning difficulties.
Key words: strategy - FAST DRAW - verbal mathematical skills- Mathematical Learning Difficulty.
(1) ماجستير التربية الخاصة في صعوبات التَّعلُّم- جامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل .
(1) Master of Special Education in Learning Difficulties - Imam Abdul Rahman bin Faisal University
البريد الإلكتروني e-mail: gairl24@hotmail.com
(2) أستاذ مساعد بقسم التربية الخاصة - جامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل
(2)Assistant Professor, Department of Special Education - Imam Abdul Rahman bin Faisal University
البريد الإلكتروني: e-mail: mfalnaem@iau.edu.sa