أنت هنا

واقع الخدمات المقدمة في برامج اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه وأهم معوّقاتها

في مدارس التعليم العام - دراسة نوعية

عبدالرحمن بن عبدالله أبا عود

جامعة الملك سعود

(قدم للنشر في 17/04/1440هـ؛ وقبل للنشر في 27/07/1440هـ)

المستخلص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع خدمات التربية الخاصة المقدمة في برامج اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه، وتحديد أهم المعوقات التي تواجهها في مدارس التعليم العام. وللوصول إلى تحقيق تلك الأهداف استخدمت الدراسة المنهج النوعي (Qualitative Research) عن طريق مقابلة عينة مكونة من (9) معلمين من معلمي برامج اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه في المرحلة الابتدائية في مدينة الرياض. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن الآلية التي يتبعها بعض معلمي البرامج لإجراءات تحويل التلاميذ إلى برامجهم لا تعتمد على مصادر متنوعة في جمع البيانات، وأن طبيعة الخدمات التربوية الخاصة المقدمة في تلك البرامج غير واضحة، إضافةً إلى ضعف تطبيق أهم الاستراتيجيات التربوية المبنيَّة على الأدلة في مجال التربية الخاصة، وأظهرت الدراسة أيضًا أن هناك العديد من المعوقات التي تواجه برامج اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه، وفي ضوء تلك النتائج قَدَّمت الدراسة التوصيات والمقترحات المستقبلية.

الكلمات المفتاحية: الخدمات التربوية الخاصة، إجراءات التحويل، الاستراتيجيات التربوية.

_________________________________________________________________________________

The Reality of Services Provided in the Programs of Attention Deficit Hyperactivity Disorder and the Most Important Obstacles in General Education Schools - A Qualitative Study

Abdulrahman Abdullah Abaoud

King Saud University

(Received 24/12/2018; accepted 03/04/2019)

Abstract: The present study aimed to identify the reality of special education services provided in attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) programs, and identify the most important obstacles encountered in public education schools. To achieve these goals, the study used the qualitative approach by interviewing a sample of (9) teachers of ADHD programs at the elementary level in Riyadh City. The results of the study found that the mechanism followed by some of the program teachers to transfer the students to their programs does not depend on the various sources in the data collection, and the nature of the special educational services provided in these programs is unclear, in addition to the weak implementation of the most important educational strategies based on evidence in the field, the study also revealed that there are many obstacles facing ADHD programs. In the light of these results, the study presented recommendations and future proposals.

Keywords: Special Educational Services, Transfer Procedures, Educational Strategies.